Hej,
Installerade en Thermia Diplomat Optimum 8 år 2019 för att ersätta den gamla. Borrhålet är 20 år gammalt och bara 100 m. Har ett stort äldre hus med tvårörssystem. Värmepumpen går fantastiskt bra, nästan för bra är jag rädd. Min gamla Värmepump lyste lampan för "tillsats" nästan hela vintern. Nu är det knappt aldrig tillsats. Sänkte Integralen (Integral A2 i servicemenyn) från -600 till - 300 men ändå ingen tillsats som går in. Det jag är rädd för är att "brine ut" ofta ligger på -5 eller -6 grader och att mitt borrhål skulle frysa sönder. I köldbärarkretsen låter det som att det åker runt iskristaller samt att det har runnit ut ca 3 dl köldbärarvätska i en hink jag har under expansionskärlet då det är fullt nu. Borde jag sänka integralen mer så att temperaturen på "brine ut" sjunker? Eller är det helt ok att ha det så här? Tänker mest på om det skulle varit en vanlig vinter med -10 grader ute, hade "brine ut" blivit ännu kallare då eller hade tillsatsen gått in då istället?
Lite fakta;
- Värmepumpen har gått 3200 h sedan sommaren 2019. Tillsats 1 har gått 68 h och tillsats 2 har gått 28 h. En del av tillsatsen är väl även legionellakörningen. Varmvatten 254 h.
- Värmekurvan är inställd på standardvärde.
- Vid en utetemp på 2 grader så var framledningen 40 (39), returledningen 33 (50), Integral -70 just då när jag kollade, brine in -2 och brine ut -5.