0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vi har badkar i vår lägenhet och i den andra är det dusch. Just nu är vi tre i familjen och våra kommande hyresgäster är också tre. Hur snabbt producerar pumpen nytt vv om det tar slut? Jag växte upp i hus med fjärrvärme och en lägenhet med hyresgäster (fjärrvärmepanna från 1990 med intern VVB). Då upplevde jag att det tog ganska lång tid att få vv igen efter att det "tagit slut".
I ett av husen som jag har haft var jag orolig för att varmvattnet inte skulle räcka när vi installerade bergvärmepump med 150 liters beredare, vi koppla så att varmvattnet från bergvärmepumpens beredare gick in i en 300liters el-varmvattenberedare som toppvärmde varmvattnet till 80 grader innan det for ut i övriga huset. "Givetvis fanns det en blandningsventil så ingen kunde skålla sig på varmvattnet"
Vad är fördelen med att välja en bergvärmepump med inbyggd VVB och komplettera med en el-varmvattenbredare jämfört med att välja en bergvärmepump utan VVB och komplettera med en extern varmvattenbredare som värms av pumpen?