0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har inte sett något om att 410P skulle ha längre livslängd på kompressorerna. Samma kompressorer som i 310P och 360P. Vore intressant att jämföra 401 med 410P men 410P är inte så vanlig och 401 var nog väldigt ovanlig då de såldes under bara några år.
Ja ibland går tiden och man glömmer gamla inlägg. Har ni vattenburen uppvärmning och inget tilluftsaggregat så blir det precis som att byta en frånluftsvärmepump av nyare modell. Har själv haft NIBE 310P (samma med F370) och de har R290 propan som ersatte R22 med freon och kompressorerna har bara hållit 7 år i snitt. Dyra reparationer. Ni har kanske inte behövt byta kompressor alls med R22? Idag tror jag det bästa alternativet är IVT 402 eller motsvarande Bosch Compress 3800i. De har kylmedia R134a. Finns även nya Thermia Ventec men hittills finns ytterst lite erfarenhet kring denna i inlägg på forum.
Nu ska jag göra ett litet sidospår. Josth, har du sett om 410P har en högre medellivslängd? Det finns väl inte lika många 410P i stugorna och statistiken blir väl kanske lite fattig.Min teori bygger på att 410P har kompressorn nere. Oljan kanske vandrar iväg i 310P med kompressorn uppe.Har du memorerat något?Trådskaparen:Vad innebär börjar gå sönder?Tycker du ska köra den tills kompressorn är ras. Göra lite förebyggande service på det elektriska så du inte har spänningsfall över kontaktorer och relän. Se så driftkondensatorerna mäter rätt.
Tack för svar Josth!7 år känns lite lite..Vi har endast bott här i 1 år lite drygt men, jag tror faktiskt att hela pumpen är original (Allt ser gammalt ut).Om vi ställer dina två förslag IVT 402 och Bosch Compress 3800i mot varandra, vad talar för den ena gentemot den andra?Jag har förstått att Bosch har inverterstyrning vilket lär vara en uppsida?Tack för hjälpen
De tillverkas i samma fabrik. IVT ägs numera av Bosch men har sin egen serviceorganisation. Lite bättre garanti med IVT, 10 år på kompressorn. Dock måste man köpa service ett par gånger för att upprätthålla garantin. Bosch modellen säljs däremot i nätbutiker med kortare garanti. Vad jag vet har den inte varvtalsstyrning! Vore konstigt på dessa modeller med bara 1,5 - 2,0 kW effekt från kompressorn. Vill ni öka energibesparingen är det andra modeller ni ska titta efter men de är dyrare. Kanske kan ni minska förbrukningen från 13 till ca 11 MWh/år tror jag men värmepumpen blir 30-40 tkr dyrare så det tar väldigt många år att tjäna igen pengarna. Något man behöver noggrant räkna på.