0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vi har köpt en LG Monoblock HM091M.U43 som kommer installeras inne i ladugården
Du bör nog fundera på hur aluminiumet i värmepumpen stoppar för miljön i ladugården.
Hur menar du?
Hur menar du?Vad jag förstår är LG-värmepumpen komplement så utedelen kommer stå ute, inte inne i ladugården.Jag skulle satsa på en tekniktank som värms av mjölk och värmepump till lämplig temp för att värma golv.VV-slingor i tanken får förvarma varmvatten som sen slutvärms i en el-VVB till 92 C.
Min tanke är att det är rätt korkat att placera en utedel inne i en ladugård, så dum är man väl inte?
Inte alls. Varje ko ger ca: 400 Watt, och vi tror att varje kossa mjölkar 30 liter per dygn, finns runt 75 kossor hos Doos som då ger en effekt runt 30 kW.Det finns speciella värmeväxlare (luft/vätska) för djurstallar tillverkade i PEM, som dessutom har ett system för rengöring.
Min granne, när jag bodde på landet i en bondby i Dalarna värmde sitt bostadshus med värmen från lagård och mjölkkyl. Det var på 1990-talet.Avstånd mellan lagård bostad 70m.Men när han slutade med mjölkkor så fick en flispanna ta över värmningen helt. Köttdjuren hålls i vindskyddad byggnad, ingen värmeåtervinning.
Hur menar du stoppar för miljön? Tänker du på att aluminiumet kan komma at oxidera? Eller på att flänsarna kommer tätna?
Ja, jag tänker på både och.Hur många djur finns i ladugården?
Vad är det jag missar?
Men hur skall vi på bästa sätt koppla ihop detta?