Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Systemtrycket stiger med Fighter 1215, läckage från kondensorn?  (läst 2742 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eketorparn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
På 3-4 dagar stiger systemtrycket på VärmeBärarsidan från normaltrycket 1,0 bar till 1,6 bar och det droppar från övertrycksventilen (1,5 bar). När man då luftar radiatorerna och manteln runt VVB kommer det mycket luft (eller gas). Trycket sjunker då till ungefär 1,0 bar. Känner ingen lukt från det som pyser ut, kan ju vara köldmedia (R407C) via kondensorn, men jag vet att det är svårt att känna lukten.

Har kollat tryckmätaren som visar rätt, även kollat expansionskärlets förtryck som är 0,5 bar, men ingen tryckminskning på en vecka. Har monterat ny påfyllningsventil ifall luft från det kommunala vattnet skulle läcka in.

Köldmediatrycket på kondensorns kompressorsida är ju större än trycket VBsidan så det finns väl förutsättning att köldmedia läcker igenom.

Min fråga är då, om man testar att köra med avstängd kompressor och bara elpatron är trycket på kompressorsidan fortfarande lika stort?
Eller finns något annat sätt att detektera om det är köldmedia?
Kan man ta ut kylenheten för reparation och köra med elpatron?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5026
  • Karma +2/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
Prova först att stänga av  inkommande vatten under natten när ni sover, på dessa VP så är det  inte så ovanligt med läcka mellan VVB och system ( radiatorkretsen ) , släpp ut till 1 bar och stäng och kom tillbaka

Utloggad Eketorparn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Skall givetvis prova det.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29841
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det låter som pyspunka på kondensorn.
Trycket sjunker när kompressorn stängs av, men om du t ex har 40 C på vattet som passerar kondensorn så blir trycket ca 210 psi eller 14,5 bar.
Det är inte säkert det slutar läcka in gas bara för att kompressorn står tyvärr....
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Eketorparn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det var fortfarande ett stort tryck, men hur stort är trycket när kompressorn är igång?
Vattnets värme har det stor betydelse?

Det borde väl bli skillnad på läckaget om man håller koll på tiden? Kollar ju luftmängden (gasen) i VVB manteln

Skall koppla bort VVB:s inkommande kallvatten och utgående varmvatten. Det blir ju fortfarande vatten kvar i VVB:en men det är ju då inget kommunalt vattentryck i VVB.en
 
Sedan stänger jag av värmepumpen och avstängningsventilerna till radiatorerna.
Det bli 5 olika fall att testa.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29841
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Driftpressostaten bryter på 24 bar, högre än så blir det inte.

Sen kanske jag tänkte lite fel, trycket borde bli lite lägre när kompressorn står, det borde bli nån jämvikt mot förångaren över tid och där är det betydligt kallare, man kan nog anta att det är temperaturen i rummet som styr.
Då blir trycket kanske 8-9 bar i förångaren och nått liknande över tiden i kondensorn.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2602
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
skummar det mycket när du tappar ur luften och det börjar komma vatten?
Har under mina 3,5 år med nibe, inte bytt en enda växlare på dessa modeller, det var kvalitet på den tiden, verkar det som. Däremot på de nya 1226, 11/1245, lite titt som tätt, beroende på årsmodell.
Säkerligen intern vattenläcka i din också
« Senast ändrad: 11 mars 2020, 05:45:36 av DonPablo »

Utloggad Eketorparn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bra information. Först kommer det mycket luft (gas), när det sedan börjar komma vatten med, så fräser det en del, och sedan kommer bara vatten. Men jag kan inte påstå att det skummar. Givetvis skall jag kolla extra noga.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3455
  • Karma +4/-7
Om du pillat på påfyllningsventilen så kan det vara den som läcker också.  Då den är betydligt billigare och enklare att byta än VVB så är det en del som rekommenderar byte av den först.  Men om den inte hade rörts innan problemet började, så kaske det inte är så troligt att den börjar läcka bara spontant?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Eketorparn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu har LP larm utlösts, detta skulle ju kunna bero på att det har läckt ut köldmedia. Alltså att köldmedia läckt ut via kondensorn in i varmvattnet.

När man försöker starta om värmepumpen går kompressorn bara ca: 20 sek sen löser larmet ut igen.

Jag har kollat nedan andra orsaker att LP larm löser ut, men kan det finnas fler?

Att köra med elpannedrift först.

Dålig cirkulation i köldbärarsystemet;
 Cirkulationspumpen för köldbärarsystemet fungerar och blir inte varm, har rengjort filtret.
 
Kollat temp på KB fram (+5) och KB retur (+4/5) kompressorn är inte igång.

Det påstås att det skall vara tryck i köldbärarsytemet, hur skulle åstadkommas??

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2602
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Slut soppa, kör inge mer med maskin, låt den gå på el

Utloggad BergAdde

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 256
  • Karma +0/-0
Rostar kondensorn sönder eller vad händer?
En bredare kan man ju förstå om den är copparfodrad eller emalj behandlad,  eftersom vattnet alltid är färsk och har mycket syre.

Men köldmedium på ena sidan kondensor och andra sidan väggen - radiator vatten som knappast har mycket syre.
De är väl alltid i rostfritt?




Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5026
  • Karma +2/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
Finns bara en sak för få reda på vad som hänt, ta hem en kylkille , vem som heslt som jobbar med kyla/värme kan mäta upp trycket på kompressorn , behöver inte vara en NIbe-gubbe.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5026
  • Karma +2/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rostar kondensorn sönder eller vad händer?
En bredare kan man ju förstå om den är copparfodrad eller emalj behandlad,  eftersom vattnet alltid är färsk och har mycket syre.

Men köldmedium på ena sidan kondensor och andra sidan väggen - radiator vatten som knappast har mycket syre.
De är väl alltid i rostfritt?
Kondensorn rostar inte, det är syrafast rostfritt i dom, är liksom lite sällsynt med haveri på växlare, i övrigt med andra som VVB så beror det på vattenkvalitet vad kan hända med dom

Utloggad Eketorparn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bra kommentarer, kör nu på elpatron. Vi skall i fortsättnigen hålla koll på hur systemtrycket stiger och när vi luftar se hur mycket luft (gas) som kommer ut. Om det kommer från köldmediet så borde det väl ta helt slut någon gång??

Vissa påstår att det skall finns ett synglas, där man hade kunnat se om köldmediet bubblar, men jag hittade inget.

Kan det vara möjligt att ansluta en manometer utan att släppa ut köldmedia? Detta för att kolla trycket.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!