Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Thermia Villa 75 Classic - Funderingar/optimering inför byte.  (läst 1065 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LinusP12

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej.

Som rubriken lyder så äger jag ett hus med en Villa 75 Classic. Jag har då lite funderingar kring vad jag ska byta till.
Pumpen fungerar väldigt bra (Monterad 5/11 2001). Så den kanske håller ut i några år till.

Information/förutsättningar om Huset:
Platsen är Sundsvall
Byggår: 1934
Storlek: 185m3 boyta + 75m3 biyta.
Fristående garage om 70m3 (Isolerat).
Fönster, ytterdörr + altandörr är från 60-talet (stora), kalldrag finnes.
Ca 70cm stenväggar med isolering under spöning.
Isolerad vind.
Vattenburen handdukstork samt elgolvvärme (som går för att få varmt kakel samt för att torka efter duschning)
Årsförbrukning ca 13.000kw/h (Förra ägaren) Tror vi kliver ner mot 10.000kw/h då jag är ganska "medveten"  tummenupp
Borra ca 130m aktivt.
Två personer.

Jag har idag Rumbör på 22c och jag får upp huset till ca 20.9 c i skrivande stund. En diff på ca 1.1 c, vad beror  detta på?
Har jag Rumbör på 20c så har vi ca 19.5c inne, vilket är på tok för kallt då vi båda är frusna.

På övervåningen så blir det varmt, ca 22-23c vilket är självklart pga isoleringen och att värmen stiger, så inga konstigheter där.

Har det att göra med kalldraget från de gamla fönstren och dörrarna?

Jag saknar radiator under ett av fönstren. Hur många radiatorer till vågar jag investera i på nuvarande anläggning?

Det jag undrar dels är hur många kw/h (nuv. ca 13.000Kw/h) i månaden jag sparar in på en ny pump t.ex Thermia Calibra(?).

Går det att be rörfirman komplettera med 2 radiatorer till i samband med bytet? Är det möjligt att via kulvert sätta in en radiator i garaget? Kostar det mer än det smakar? Bättre att montera en LVP där?

Jag har ca 19c i källaren vilket vi båda är nöjda med.

Ber om ursäkt för ett struligt inlägg!

Tack på förhand.


Utloggad BergAdde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
Byt inget som fungerar. Kör tills den rasar.
En väldigt trevlig pump.  Har samma.

Min har gått närmare 61.000 timmar.
När jag hade Rumbör 21 så hade jag även källaren påslagen med 6 element. Då blev det istället 19 grader uppe.

Pumpen orkade inte och gick stup i ett.
Så jag stängde av källaren.  Satte dit ett 800w oljelement som körde ca 17 grader.  Tillägsisolera vinden  och satte pumpen på 20 grader  och jag har då 20,8 i huset hela tiden.

 Övrigt då? Har din kompressor snurrat på många timmar?

Jag kan tänka mig att golvvärme och dåliga fönster är en stor orsak. Men också vinden då värmen stiger.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8812
Jag har idag Rumbör på 22c och jag får upp huset till ca 20.9 c i skrivande stund. En diff på ca 1.1 c, vad beror  detta på?
Har jag Rumbör på 20c så har vi ca 19.5c inne, vilket är på tok för kallt då vi båda är frusna.


Differensen beror delvis på felvisning hos rumsgivaren. Man ska inte lura sig av att det visas tiondels grader. Givarna kan visa fel med upp till en grad.

Sen beror det på hur rumsgivaren påverkar regleringen. Jag vet inte hur just Thermias innegivare fungerar men så här fungerar det vanligtvis: utetemperaturen ger tillsammans med inställd värmekurva ett börvärde för radiatorvattnet som pumpen styrs efter. Har man tur är värmekurvan rätt inställd och då får man önskad innetemperatur. Som exempel kan vi ta 21 grader. Är värmekurvan för lågt inställd blir det lägre temperatur än önskvärt inne.

Vad rumsgivaren gör är att korrigera börvärdet  som utetemperatur och värmekurva ger utifrån skillnaden mellan önskad rumstempertur och verklig rumstemperatur. Skillnaden multipliceras med en rumsgivarfaktor som går att ställa in. Skrivet som en formel blir det så här:

Korrigerat börvärde = ursprungligt börvärde + rumsgivarfaktor x (önskad rumstemperatur - verklig rumstemperatur)

Har man inte rätt värmekurva inställd måste det bli en differens mellan önska och verklig rumstemperatur. Det finns i annat fall ingen differens som kan korrigera börvärdet.

Enklaste sättet att lösa problemet är att justera inställningen av rumsgivaren tills det blir rätt temperatur inne och sen strunta i vad den är inställd på. En lite besvärligare metod är att ställa rumsgivarpåverkan på noll och sen experimentera med inställningen av värmekurvan så att den blir rätt. Därefter kan man koppla in rumsgivaren igen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad LinusP12

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Värmepump eller värmepumpar?
Blir ej ngn skillnad om jag stryper källaren, dock har vintern varit kall med mkt väderomslag, vilket inte min pump verkar gilla iaf.

Nedan kommer lite uppgifter som jag nyss hittade i reglerdatorn:
Drifttid utan tillskott: 15538h
Med tillskott: 4449h
vv varmvatten: 9777h
framl 47 (46)
retur 49 (46/48) svårt att tyda då skärmen har damm inuti sig.
vv 48 (44)
KB till 66c
KB från 79 C

Kurva 40
Rumbör 22c

Max anl. effekt 9.3kw (vad betyder detta) KW på pumpen?




Byt inget som fungerar. Kör tills den rasar.
En väldigt trevlig pump.  Har samma.

Min har gått närmare 61.000 timmar.
När jag hade Rumbör 21 så hade jag även källaren påslagen med 6 element. Då blev det istället 19 grader uppe.

Pumpen orkade inte och gick stup i ett.
Så jag stängde av källaren.  Satte dit ett 800w oljelement som körde ca 17 grader.  Tillägsisolera vinden  och satte pumpen på 20 grader  och jag har då 20,8 i huset hela tiden.

 Övrigt då? Har din kompressor snurrat på många timmar?

Jag kan tänka mig att golvvärme och dåliga fönster är en stor orsak. Men också vinden då värmen stiger.

Utloggad LinusP12

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nedan kommer lite uppgifter som jag nyss hittade i reglerdatorn:
Drifttid utan tillskott: 15538h
Med tillskott: 4449h
vv varmvatten: 9777h
framl 47 (46)
retur 49 (46/48) svårt att tyda då skärmen har damm inuti sig.
vv 48 (44)
KB till 66c
KB från 79 C

Kurva 40
Rumbör 22c

Max anl. effekt 9.3kw (vad betyder detta) KW på pumpen?

Är dessa drifttider bra för att pumpen varit aktiv i snart 20 år?

Blir ej ngn skillnad om jag stryper källaren, dock har vintern varit kall med mkt väderomslag, vilket inte min pump verkar gilla iaf.

Nedan kommer lite uppgifter som jag nyss hittade i reglerdatorn:
Drifttid utan tillskott: 15538h
Med tillskott: 4449h
vv varmvatten: 9777h
framl 47 (46)
retur 49 (46/48) svårt att tyda då skärmen har damm inuti sig.
vv 48 (44)
KB till 66c
KB från 79 C

Kurva 40
Rumbör 22c

Max anl. effekt 9.3kw (vad betyder detta) KW på pumpen?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8812
Om det inte har varit byte av elektroniken i pumpen måste drifttidmätaren ha börjat om från noll. Förmodligen har pumpen gått ca 80 000 timmar. Den bör ha börjat om från noll vid ca 65500 (=2^16).

Drifttiden är lite över 4200 timmar per år vilket betyder lite klen dimensionering. Men det är inte många tillsatstimmar trots det. Jag hade väntat mig mer men tidigare ägare kanske snålade med elpatronen.

Köldbärargivarna är fuktskadade vilket är vanligt. Rimliga värden hade varit några minusgrader.

Anläggningseffekten måste vara vad pumpen kan dra med full elpatroneffekt plus kompressor. Normalt drar en 8 kW pump ca 2,5 kW.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad BergAdde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
Sedär. Det är många timmar och precis som Roland skriver så "nollas"  timmarna och räknas om.

Jag har ingen rumsgivare utan det sitter bara en givare på utsidan.  Antar att du har samma.  Kan dock tillägga att när det blåser rakt in i huset kall vind så uppfattar inte pumpen detta varvid jag fryser i huset.  Givaren sitter inuti ett lock.
Så blåser det kall luft så känner inte pumpen av det.

Jag tror att pumpen är lite för klen. Jag kan bara spekulera men jag värmde 98 kvm och 98kvm källare plus 20 kvm garage och pumpen gick konstant hela tiden och tempen diffa ner och upp.  I mitt fall hjälpte det att tilläggsisolera vinden samt strypa vissa områden.  Garaget hade jag högst värmeförlust.

Utloggad LinusP12

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Värmepump eller värmepumpar?
Okej, klen? Menar du att det är för låg KW på pumpen? Visste man inte bättre 2001? Tidigare ägare är min Farmor och hon gick stenhårt på de inställningar som installatören satt i reglerdatorn. Kurva 40 rumbör 20.

Vad kostar dessa KB-givare? Ovärt att byta?

Hur många KW är min classic 75 på?




Om det inte har varit byte av elektroniken i pumpen måste drifttidmätaren ha börjat om från noll. Förmodligen har pumpen gått ca 80 000 timmar. Den bör ha börjat om från noll vid ca 65500 (=2^16).

Drifttiden är lite över 4200 timmar per år vilket betyder lite klen dimensionering. Men det är inte många tillsatstimmar trots det. Jag hade väntat mig mer men tidigare ägare kanske snålade med elpatronen.

Köldbärargivarna är fuktskadade vilket är vanligt. Rimliga värden hade varit några minusgrader.

Anläggningseffekten måste vara vad pumpen kan dra med full elpatroneffekt plus kompressor. Normalt drar en 8 kW pump ca 2,5 kW.

Utloggad LinusP12

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej! Jo jag har samma som du, har dock en givare på sidan, som aldrig blev installerad. ^^ Exakt jag upplever samma som du, vid snabba väderomslag samt blåst som det nu varit i ett par tre dagar, så blir det kallt. Tur man har Conturan. :d

Ah, den är nog för klen.. Jag har ju en del mer yta att värma upp än vad du har/hade.. Ser att du har likadan, hur många KW är den på?
Sedär. Det är många timmar och precis som Roland skriver så "nollas"  timmarna och räknas om.

Jag har ingen rumsgivare utan det sitter bara en givare på utsidan.  Antar att du har samma.  Kan dock tillägga att när det blåser rakt in i huset kall vind så uppfattar inte pumpen detta varvid jag fryser i huset.  Givaren sitter inuti ett lock.
Så blåser det kall luft så känner inte pumpen av det.

Jag tror att pumpen är lite för klen. Jag kan bara spekulera men jag värmde 98 kvm och 98kvm källare plus 20 kvm garage och pumpen gick konstant hela tiden och tempen diffa ner och upp.  I mitt fall hjälpte det att tilläggsisolera vinden samt strypa vissa områden.  Garaget hade jag högst värmeförlust.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8812
Okej, klen? Menar du att det är för låg KW på pumpen? Visste man inte bättre 2001?

Enligt dagens sätt att dimensionera är den för klen. 2001 var läget annorlunda. Sedan dess har elen ökat i pris mer än kostnaden för pump och borrning. Det gör att det är ekonomiskt optimalt med större pump och djupare borrhål idag än vad det var för 20 år sedan.

Temperaturgivare kostar ca 500 kr/st. De kanske går att få tag i billigare om man letar på nätet.

75 betyder att effekten nominellt är 7,5 kW men vad den egentligen blir beror på köldbärar- och värmebärartemperaturerna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad BergAdde

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
Jag köpte två https://www.eldkraft.se/produkt/Temperaturgivare-universal-Thermia

Klippte kontakten och satte en sockerbit.
Dessa fungerar bra. Har en IR mätare och de visar exakt samma temp.

Men funktionsmässigt kommer det inte bli bättre. Däremot får du ett hum om vad brine in och ut visar.
Då kan man kolla lite hur värdena står.

Kolla så utegivare visar rätt.
Se inlägg
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=71610.0
« Senast ändrad: 04 mars 2020, 12:59:30 av BergAdde »

Utloggad LinusP12

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Värmepump eller värmepumpar?
Okej okej. Får ta och kika givaren och alternativ till att kompletterade med givare avsedd för inomhus.

Vad tror ni om en Thermia Calibra? Finns dessa i t.ex 12kw? Den anpassar sig ju tydligen efter befintligt borrhål.

Vad krävs för att komplettera med några radiatorer extra?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?