0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har du plats för en separat vvb så köp en som vp kan värma efter en liten ombyggnad inne i vp. När vp sedan rasar om 10 år byter du bara vp till en utan intern vvb och sparar 10'. Så fick jag grannen att göra och det funkar bra. // Magnus
Är det värmesidan eller varmvattensidan som läcker utåt eller är det båda mot varandra?
Hej! En större elektrisk varmvattenberedare kostar runt 10 tkr. Antag normal varmvattenförbrukning familj runt 4500 kWh/år. Görs det med värmepump går det åt ca 1500 kWh/år el. Energibesparing per år 3000 kWh × 1,25 = 3750 kr/år. Efter 4 år har det lönat det sig att laga/byta tanken i 1235:an som då är 15 år och bör gå ett antal år till.
Ja jag är inne på det spåret men har inte i dagsläget koll på var jag plockar ut vattnet som skall in i den externa beredaren, samt hur det blir med givare etc. Har du någon skiss eller liknande? De läcker mot varandra så tappvatten vandrar mot radiatorer pga tryck. Jag har med det i bakhuvudet också men gillar inte att ha beredaren i.Dessutom så räknas ålderavdraget annorlunda om beredaren sitter i eller externt. Fått det bekråftat av Länsförsäkringar idag.
Ja jag är inne på det spåret men har inte i dagsläget koll på var jag plockar ut vattnet som skall in i den externa beredaren, samt hur det blir med givare etc. Har du någon skiss eller liknande?
Ser typ ett problem.Om man ska låta gamla vvb sitta kvar. Och man vill att den externa vvb utanför ska få varmvatten från värmepumpen ja då kopplar man Från bergvärmpumpen som värmer tappvatten kopplas till kallvatten på varmvattenbredren och från varmvattenbredaren ut till tappvattnet i huset. Men hur löser man inkommande vatten? Den sitter ju inne i förrådsbredaren och den måste ju pluggas annars löser ju ventilen ut. Men hur ska man förse nytt tappvatten? Nån som kan rita i paint? Från pump (varmvatten). Till varmvattenbredren (kalla) och från varmbredaren (varma) ut till huset.