Vi har en NIBE 750F, men tyvärr ger den för liten mängd varmvatten för vårt hushåll (tidigare ägare som satt in den - de var inte lika många), trots att den är konstant ställd i lyxläge. Det är framför allt vid bad som vattnet inte räcker till såklart. Vi kollar på alternativ..
1.
Koppla en ny VVB i serie efter 750F, som verkar vara görbart efter att ha läst diverse trådar här på forumet. Dock är utrymmet begränsat i tvättstugan, så inte det optimala...
2.
Jag har då förstått att man kan höja vad Lyxlägets temperatur ska vara i service-menyn. Risken för skållning blir då större vad jag förstår, men gäller det även om man har en blandningsventil efter 750F? Finns det nåt annat sätt att ta ner den risken?
Min tanke är att om man låter patronen jobba mer i den befintliga Niben, så borde det vara jämförbar driftkostnad som att sätta in en ny VVB som håller tempen med egen patron - om så är fallet är det ju billigare att slippa en ny installation (som dessutom tar plats som inte finns...).
- Finns det några andra nackdelar (förutom ökad driftskostnad såklart) att höja upp MaxTemp i 750F?
Tacksam för all vettig input!