0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejNågon som har koll på hur stor spalten mot tak behöver vara på en Daikin XRH40?
Ca. 3 cm om du skall kunna använda högsta fläkthastigheten.MvhD
Högsta fläkthastighet är nog inte många som står ut med ljud och blåsmässigt ändå på en luftvärmepump men kommer man verkligen åt bra vid en service/rengöring med bara 3cm i luftspalt ?Den är ändå ca 30cm djup och ganska rak i ovankant men kanske enkelt att haka av höljet så man kommer åt med tex ångtvätt när det är dax.Tycker redan det är tajt när det är dom mer vanliga 5cm i luftspalt , förvisso enklare på en del.
Tack för snabbt svar.Dottern och mågen har just köpt hus och det sitter en gammal IVT Nordic Inverter där som jag misstänker ger upp vilken dag som helst.Vi gjorde en egen besiktning innan köpet gick igenom och snabbmätte då och fick höjden till ca 31 cm där den sitter och en luftspalt på kanske 20 mm. IVT är 28,5 cm vd jag kan se på en gammal manual.Vad jag kan se så är det bara Fujitsu som har så låga eller finns det någon annan Daikin som är så låg? De får huset först i april men det gäller att kolla av läget tidigt :-)
ja 10cm eller mer brukar vi också sträva efter att få ha i luftspalt om möjligheten finns , om kunden går med på det vill säga då väldigt många tyvärr vill ha lägsta möjliga på grund av utseendet