Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur tyda Förbrukning Staplar / "Out of Home"  (läst 920 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LageB

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur tyda Förbrukning Staplar / "Out of Home"
« skrivet: 12 februari 2020, 16:04:41 »

Jag förstår inte riktigt hur man ska tyda förbrukningen i Daikins "Out of Home" läge (Har XRH30).
Någon som kan förklara för mig?

Kan inte kopiera in bild på diagrammen så får förklara med ord
Det finns 3 lägen:  Dag, Vecka, År.

I läget "Dag" t.ex,  så visar vågräta axeln 0-22, varje stapel är 2 enheter bred. Med andra ord så förmodar jag att varje stapel beskriver 2 timmars förbrukning - rätt så långt?   Staplarna har tre färger, de gråa är förra periodens data, så långt är jag med.  Den oranga stapeln är nuvarande förbrukning men denna stapel har en "röd topp" - Vad betyder den röda toppen?

Digrammets  lodräta  axel har en siffra angiven.  I mitt fall idag "0.7kWh".  Texterna under Diagrammet

Aktuell 2,7kWh    Tidigare 5,2 kWh
Kylning 0kWh      Tidigare 0,0 kWh
Värme 2,7 kWh    Tidigare 5,2kWh

Vad står Värme 2,7kWh för?   Är det förbrukning senaste timme, senaste två timmarna - eller vad?

Vad står Lodräta axelns 0,7kWh för?

Finns det någon bra länk där diagrammen är förklarade?






   



Utloggad 242GT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur tyda Förbrukning Staplar / "Out of Home"
« Svar #1 skrivet: 17 februari 2020, 14:38:45 »
Kan bara hålla med om att diagrammen är rätt dåliga. Men Du är rätt ute i dina tolkningar. Har samma pump sedan ett par månader tillbaka och så här uppfattar jag det.

Lodrät axel: Klockslag, veckodag resp År beroende på valt läge, År är konstigt numrerat dvs 1 , 2, 3...osv.

Diagram Dag: Visar förbrukningen timme för timme. "Tidigare" är föregående dygns förbrukning och "Aktuell" visar ackumulerad förbrukning detta dygn. "Värme" betyder att den gått i värmeläge. Det motsatta antar jag blir i sommar då man ställer den i kylläge. Det röda strecket längst upp i staplarna är nog bara en layoutmässig detalj som inte har någon funktion.

I andra lägen visas förbrukning per veckodag och då är Aktuell ackumulerat för tex mån-onsd. I läget "År" visas då förbrukningen hittils i år resp staplar för tidigare år.

Edit: Lodrätt axel ska såklart vara vågrätt, felskrivning.
« Senast ändrad: 21 februari 2020, 10:12:59 av 242GT »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!