Har köpt ett hus med en gammal Nibe 360P som går på sista versen och jag är lite sugen på att byta frånluftslösningen till en luft/vatten- alternativ. Största anledningen är att jag vill flytta innedelen från platsen där den står idag, toaletten mitt i huset, ut i tvättstugan och på så vis bli av med en ljudproblematik som finns idag då alla sovrum i huset ligger angränsande till toaletten.
Har ett element med två rör i tvättstugan och undrar om det bara är att "docka på" innedelen till luft/vatten-pumpen på dessa rör och kan man då också ta bort frånluftaren helt och bara ersätta med en kanalfläkt? Golvvärmesystemet finns ju i anslutning till den befintliga värmepumpen men behöver den nya stå på den gamla pumpens plats eller kan man sätta den i princip var som bara det finns en kall och varmvattens-anslutning?
Vet att det kommer att bli dyrare med en luft/vatten-lösning men jag befarar att jag kommer bli missnöjd med att lägga 55-65 tusen på en ny frånluft och fortsatt ha problem med störande ljud i våra sovrum.