Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Skruv/ventil på köldbärarledning?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Skruv/ventil på köldbärarledning? (läst 1938 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Solaris
Nybörjare
Antal inlägg: 5
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Solaris
«
skrivet:
28 januari 2020, 11:28:32 »
Citera
Hej!
Ny på forumet. Vänder mig hit eftersom jag tror att här finns svaret på min undran.
Min fru och jag fräschar upp dotterns tvättstuga som tidigare var ett pannrum. Nu står en Nibe bergvärmepump där istället för den gamla oljepannan.
Häromdagen upptäckte min fru att det var vatten under en ledning. Hon såg också en mutter/skruv som inte var fullt inskruvad så hon drog fast den med handkraft.
Men det är inte något läckage utan kondensvatten på köldbärarledningen. Om det är på in- eller utgående vet jag inte.
Jag har känt på skruven efter att hon skruvade in den och nu kan man inte lossa den för hand.
Vad har den här skruven för funktion? Reglerar den något flöde? Kan intrimningen av anläggningen ha blivit störd? Kan jag lossa lite på den med verktyg.
Bifogar bilder så det blir lättare att se vad det handlar om.
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10472
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Skruv/ventil på köldbärarledning?
«
Svar #1 skrivet:
28 januari 2020, 12:14:56 »
Citera
Jag gissar på att det är påfyllningskoppel till köldbärarvätska. Det måste vara kondensisolerat så några lager isolertejp behövs ovanpå där det ser ut att fattas en bit av isoleringen.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Solaris
Nybörjare
Karma +0/-0
Solaris
«
Svar #2 skrivet:
28 januari 2020, 12:31:23 »
Citera
Tack för svar. Isoleringen finns men den faller av så den behöver fixeras.
Innebär det att det inte har någon betydelse att skruven blev åtdragen?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #3 skrivet:
28 januari 2020, 12:40:23 »
Citera
Bra fråga. Finns skruvhandtaget kvar med den bit som ser ut att ha brutits loss? Då kanske man kan se åt vilket håll handtaget står(?) Om den nu är stängd för normalt flöde kan man tycka att värmepumpen borde ge LP-larm och KB-temperaturen sjunka drastiskt.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Solaris
Nybörjare
Karma +0/-0
Solaris
«
Svar #4 skrivet:
28 januari 2020, 12:56:14 »
Citera
Pumpen har inte larmat något.
Tror inte att det är något som är avbrutet. Det finns lite vertyg med. Troligen för att använda om man ska jobba nåt med den här kopplingen.
Fylls inte köldbäraren på via det vita kärlet på översiktsbilden?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #5 skrivet:
28 januari 2020, 13:06:18 »
Citera
Ok, det är ju bra. På bilden kan man få intrycket att det svarta i mitten är avbruten mörk plasthylsa men det är ju bara bra om det inte är så! Vad jag vet har man påfyllnadskoppel för att fylla och lufta köldbäraren. Kan vara övertryck i den vita behållaren och bara gå att fylla på mindre mängd den vägen(?)
Loggat
Solaris
Nybörjare
Karma +0/-0
Solaris
«
Svar #6 skrivet:
28 januari 2020, 13:14:25 »
Citera
Tack för dina synpunkter. Jag ligger hemma sjuk och har inte någon möjlighet att närmare se på hur det hela ser ut. Jag kommer nog att klä av det hela lite mer för att få en helhetsbild av kopplingen när jag åter är på benen.
Loggat
ErikB
Guldmedlem
Expert på värmepump
Antal inlägg: 360
Karma +0/-0
ErikB
«
Svar #7 skrivet:
28 januari 2020, 15:54:18 »
Citera
Hej!
Är inte det där en "filterball" för brine?
I så fall borde den lilla muttern vara till för att skruva fast manöverhandtaget med. I så fall har ni inte påverkat någonting med att dra den med handkraft.
För bild kolla
https://billigtvvs.se/images/zoom/ea2900.jpg
/ErikB
Loggat
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC
Solaris
Nybörjare
Karma +0/-0
Solaris
«
Svar #8 skrivet:
28 januari 2020, 16:13:36 »
Citera
Jag tror att du har rätt. När jag jämför våra bilder med din länk så är de ju väldigt lika även om man inte ser hela texten på våra. Jag ska ta en närmare titt på det när jag frisknat titt.
Jag visste att jag skulle få bra svar här på forumet. Tack!
Loggat
bopakoster
Dignitär inom värmepump
Stad/land: 58 53N 11 02E
Antal inlägg: 4999
Karma +3/-0
bopakoster
«
Svar #9 skrivet:
28 januari 2020, 16:18:55 »
Citera
Du stänger med den saknade kranen om du ska gör rent filtret i den.
Loggat
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten. Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023
Jonas Jakobsson
Gäst
Jonas Jakobsson
«
Svar #10 skrivet:
08 februari 2020, 13:38:03 »
Citera
Den smalare delen skall vara i rörets riktning för att vara öppen så jag tror den är rätt ställd nu. Man stänger den med en skiftnyckel. Jag tror att den är till för att fylla på kylvätska med extern pump.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 892
dolda: 0
användare: 0
There aren't any users online.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info