Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Energibrunnar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Lock foderrör
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Lock foderrör (läst 1633 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
JED73
Gäst
JED73
Lock foderrör
«
skrivet:
27 januari 2020, 08:06:02 »
Citera
Hej
Är ny på forumet så jag hoppas ni vi hjälpe en nykomling.
Vi hade tänkt att bygga ut huset. Huset är byggt 1977, men bergvärmen är indragen någon gång mellan 1985-1995.
Han som drog in bergvärmen finns ej kvar i livet. Sonen till honom pekade ut ett ställe där han trodde det var borrat. Grannen
pekade ut ett annat ställe. Jag vill ju inte gjuta en platta över borrhålet, men det känns OK att gjuta över kollektorslangen. Tanken är
att om det skulle hända något kan man ju komma åt energibrunnen, men man får dra ny kollektorslang.
Nu i helgen började jag följa rören och de går mot ett tredje ställe. Det är två rör för kollektorslangen samt ett rör för att ta vatten ur brunnen. Rören ligger på ca 70 cm djup. Jag kan se ca 2,7 meter från husväggen att vattenröret gör en 90-gadersböj lodrätt ned i marken. Kollektorslangen har hela vägen gått snett under vattenröret, men brevid där vattenröret går ned i marken försvinner kollektorrören in under något hårt. Svårt att svara på om det är en sten, betong eller frusen mark. Jag vill ju inte hacka för mycket så att jag förstör något. Kollektorslangen var isolerad de första 2 meter från huset. Jag ska försöka ta en bild på detta.
Min första fråga är om man byggde energibrunnar på ett annat sätt runt 90-talet. Nu har man ju en skarv och ett lock där rören kommer upp ur foderrröret. Kan kollektorslangen gå likt vattenröret med bara en böj ner i energibrunnen?
Mvh
Johan
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29866
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Lock foderrör
«
Svar #1 skrivet:
27 januari 2020, 16:51:50 »
Citera
Är det gjort före 1997 så kan det nog vara lite hur som helst.
Måste det göras nu eller kan du kanske vänta till i sommar då ev tjälknölar tinat?
Man kan förstöra en hel del om det är fruset runt slangarna och man börjar hacka i grejerna.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
JED73
Gäst
JED73
«
Svar #2 skrivet:
30 januari 2020, 09:33:25 »
Citera
Tack för svaret.
Hade inte tänkt att göra något mera åt detta. Anledningen att jag frågade var att jag tyckte det såg konstigt ut om man jämför med dagens installationer.
Rören går snet ut från huset. Vinkelräta avståndet är drygt 2,7 meter. Hade tänkt gjuta en platta som går ut 2,5 meter från huset. Hörnet på plattan kommer att hamna över kollektorslangen, men borrhålet hamnar utanför plattan.
Med tanke på bra markförhållande kommer vi max gräva ut 20 cm. Det är då 50 cm kvar till kollektorslangen. Den kan väl inte ta skada av vikten från plattan eller när man paddar makadamen?
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29866
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #3 skrivet:
30 januari 2020, 09:47:27 »
Citera
Jag vet faktiskt inte, men jag skulle inte bygga nått ovanpå slangen.
Den kanske håller ihop, men om nått behöver åtgärdas i framtiden så står där en byggnad i vägen.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Energibrunnar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Lock foderrör
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1241
dolda: 0
användare: 15
Användare online
:
jälldorf
Börje__
Hres
Breeelin
danak
LillaRodde
Borken1
perra83
Elvinjo
David_L
ew_
Raketost
Revolverman
svenske kocken
Zyberdude
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info