0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HUr kan det skilja åt vad lvp ger i inomhustemp vid given inställning på fjärrkontroll och vid ungefär samma utetemperatur och ca likadan luftfuktighetoch lufttryck ? Ex fjärren ställd på 24grader C, ute -2 grader C luftfukt ca 50 som gerinnetemp 21,5 grader C och vid samma externa faktorer samma men lvp orkar ej ge 21,5 utan 19,5 grader C när i detta fall fjärren på lvp är intsälld på 28 grader C.Vad kan man göra? Det borde ju inte vara så skilda inst. på fjärren till lvp, dvs värmen på pumpeninomhus när det är ungefär samma uteförhållanden.Kan någon ge mig ett bra svar - om man kan åtgärda detta på ngt sätt? Bästa hälsningar,Gamblern
Har även upptäckt att mina värmepumpar är mest effektiva, ger mest värme vid 24-25 graders inställning på pumparna när det -10 - -15grader kallt ute då brukar dom kunna hålla ca 20 grader inomhus. Dvs om jag höjer temp på pumparna spelar det ingen roll vid dessa utetemp det blir "bara"lite drygt 20 grader, jag tycker inte detta stämmer med dina tankar Bosse, kommentar?Bästa hälsn,Gamblern
Nu kom du nästan in på något som jag gått och grunnat på. Det verkar som om min värmepump ger mindre värme när styrtempen står på 30. När den står på exempelvis 22 ger den avsevärt mer värme. Hur i hela friden går detta till ? Styr pumpen ner ineffekten när skillnaden är stor mellan styrtemp och utetemp ? ELLER har jag inbillat mej allting ? Sfinx, skrev inte du nåt om detta ??
Vad jag menar är det som Gano också lagt märke tillCitat från: Gano skrivet 28 februari 2006, 21:32:50Nu kom du nästan in på något som jag gått och grunnat på. Det verkar som om min värmepump ger mindre värme när styrtempen står på 30. När den står på exempelvis 22 ger den avsevärt mer värme. Hur i hela friden går detta till ? Styr pumpen ner ineffekten när skillnaden är stor mellan styrtemp och utetemp ? ELLER har jag inbillat mej allting ? Sfinx, skrev inte du nåt om detta ??Det är detta jag talar om fast i mitt fall ligger det vid styrtemp ca 24 grader.Bästa hälsningar,Gamblern
Jag har i alla fall fullt blås hela tiden på fläkten. Mina vp är ju dessutom on/off, Gano har vad jag förstått inverter.// Gamblern