Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥ga om luft/vatten värmepump  (läst 1472 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Svartportion

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fråga om luft/vatten värmepump
« skrivet: 22 januari 2020, 18:55:35 »
Går i tankar om att införskaffa luft/vatten värmepump för uppvärmning och varmvatten till dusch m.m. Har idag el-element med en luftvärmepump och huset i sig är en en-plans timring på ca 85m2 beläget norr om Luleå. Med en årlig förbrukning på ca 19000kWh känns det aktuellt med en annan uppvärmning. Vi ska till våren gjuta en isolerad platta under huset och förhoppningsvis även dra in vattenburen golvvärme i hela huset.

Har kollat lite olika lösningar, bl.a. package modeller med inbyggt varmvattenberedare. Dock brukar priserna hamna på runt 90-100kr med installation. Samtidigt har jag läst om att andra installerat luft/vatten värmepump med varmvatten för runt 40-50 000kr.

Nu är jag helt grön när det kommer till detta. Men eftersom huset är litet, så vill jag givetvis ha någon smidig lösning som inte tar för mycket plats heller. Och ej heller kostar en förmögenhet då vi tyvärr måste belåna för att renoveringen och gjutningen av betongplattan.

Vilken typ av värmepump/paket bör man köpa. Finns det modeller man kan installera själv eller behöver man vara kyltekniker? Har alla luft/vattenvärme pumpar elpatron för dem kallaste dagarna? Hur bra fungerar dessa vid kalla dagar? Hur mycket tror ni man kan spara in på förbrukningen jämfört med vår nuvarande uppvärmning?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Fråga om luft/vatten värmepump
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2020, 19:26:11 »
Norr om Luleå, då pratar vi Gällivare och dimensionerande vinter-utetemperatur DVUT på -30°C. Då tänker man först på bergvärme men det är ju inte alltid det går och luftvattenvärmepump ger också en hyfsad energibesparing. Finns en modell jag tänker på och det är Mitsubishi Electric Zubudan PUHZ-SHW 80 YAA utedel med innerdel Ecodan tank EHST20C-YM9C. Garanterad värmedrift ner till -28°C och den ger 8,7 kW värme vid -15°C och 5,6 kW värme vid -25°C. Det är en split-modell som måste monteras av kyltekniker men då finns ingen frysrisk i rör och utedel som med en package-modeller. El-patron 3+6=9 kW finns vid behov i innertanken. Kostar förmodligen runt 100 tkr.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Svartportion

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om luft/vatten värmepump
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2020, 15:45:24 »
Jo har tittat på just Zubudan. Dessvärre verkar ingen sälja eller installera dessa i Luleå utan det är mer eller mindre IVT eller CTC som gäller. CTC ska klara ner till -22 men det är ju bara på papper. Kan jag köpa ett eget paket luft/vattenvärme och anlita någon för att koppla in och driftsätta detta? Typ Bravida Cooling eller liknande? Polarpumpen.se har bra priser på diverse lösningar.

Oavsett om man sparar eller inte på uppvärmningen så föredrar jag hellre vattenburen golvvärme än el-radiatorer. Dessa ger ju ingen vidare värmespridning. Någon jord/markvärme installatör verkar heller inte finnas. Jag skulle vilja ha ut någon för att titta på huset och rådfråga om placering av innedelen, oavsett värme system men verkar vara svårt att hitta något vettigt företag i Luleå eller närområdet.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Fråga om luft/vatten värmepump
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2020, 16:37:03 »
När jag tittar pÃ¥ Mitsubishi villavärme sÃ¥ hittar jag tre olika Ã¥terförsäljare i LuleÃ¥. NÃ¥gon borde kunna leverera en Zubudan kan man tycka!? https://mitsubishivillavarme.se/mitsubishi-aterforsaljare/  Att köpa hÃ¥rdvaran själv och lÃ¥ta nÃ¥gon annan installera riskerar att krÃ¥ngla till bÃ¥de garantier, service och support sÃ¥ det tror jag man ska undvika.

Mark/jordvärme är också ett bra alternativ men det behövs en rejäl tomt då ofta blir en ganska lång slinga som ska ner i backen. Tycker det borde gå att hitta någon som kan plöja slang eller gräva, Luleå är trots allt en storstad i Norrland.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Fråga om luft/vatten värmepump
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2020, 16:56:41 »
Panasonic t-cap 9 kW är väl ett riktigt bra alternativ

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!