Värmen leds väl rimligtvis bort genom kontakten mellan kolv och cylinder, därefter vidare via inkapslingen till omgivande luft.
Det är olja i kompressorn också som nog hjälper till med kylningen genom att överföra värme till inkapslingen.
Det följer nog med olja när man pumpar runt kylmediet men det är väl knappast så att oljan pumpas runt tillsammans med kylmediet, skulle ju ge rejält försämrad effekt?
Tror inte man ska mystifiera vare sig kylning eller smörjning, det funkar utmärkt med den kompressorn jag har, både som vakuumpump och tryckluftskompressor :-)
Trodde verkligen inte att det skulle gå att komma ner till 400 micron
Hur vågar jag vara så kaxig då, dels har jag kört länge nu, tryckluftskompressorn byggde jag ihop för 1,5 år sedan och den har funkat perfekt hela tiden.
Googla "diy air compressor from ac compressor" så kan man se att det finns väldigt många som gjort samma sak, blir ju tysta och bra dessutom.
Har en vanlig tryckluftskompressor från Jula, köpt på den tiden dom bara hade postorder, kanske 1988, "ABAC 2HP", fyllde på olja när jag köpte den och bytte efter en månad, har fyllt någon liten skvätt ett par gånger genom åren och den har inte skurit ihop ännu, fortfarande inne på den 1 liters flaska kompressorolja som levererades med.
Som vakuumpump då, har kört med stängt inlopp sammanhängande i 8 timmar nu och har provat en hel del innan också men inte så länge.
Det räcker väl för att evakuera vilken bil AC eller värmepump för hemmabruk som helst, skulle dock vilja komma ner ännu mer i vakuum.
Hoppas kunna testa med två kompressorer i serie nästa vecka.
Sedan bör man väl tillägga att allt jag skrivit gäller de kompressorer jag fått tag på, kan inte garantera hur andra funkar.
Mina kommer från gamla Italienska aggregat som innehöll R12.
/AO