0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Skulle vara bra att mäta resistans och isolation på själva el-patronens slingor. Eftersom det bara gick en säkring i proppskåpet kan det bara vara 1-2 slingor på el-patronen som är dåliga i så fall. Ganska troligt att felet finns i kraftelektroniken. Tycker man bör ha 12 mån garanti på reservdelar om det skulle vara el-patronkortet igen som är fel på. En "klassiker" bland frånluftsvärmepumpar är tyvärr att kondensvatten från förångare och avfrostningar letar sig neråt och rinner in i elektroniken. Kolla noga om det ser ut att vara fuktigt eller kalkfläckar som torkat.
6 år gammal panna
Har du inte sådan där 10 års garanti (eller rättare sagt, självrisk- och värdeminskningsförsäkring). Nibe har väl erbjudit sådan rätt många år nu
Ja det känns riktigt tråkigt när det pajar efter bara några år. Här var det kompressorerna som havererade efter bara 3-4 år på 310P efter införandet av propan som köldmedia då freon hade förbjudits.För att felsöka på F470 tror jag man kan dra ur kontakten på anslutningsplint X10 på elpatronkortet. Denna matar följande kretskort och håller automatsäkringen FA1 då är det något av de följande korten det är fel på. Givetvis med strömmen helt avstängd på väggen eller elcentralen när man kopplar om något. Kompressorn blir väldigt varm när den arbetar (kan vara uppåt 80-90 grader) och för att minska riskerna med köldmediet propan så tror jag det sitter en värmeslinga nertill på kompressorn som ska hålla den varm när kompressorn inte går.
Javisst är det så, förstår precis, jag bävar själv inför dagen som definitivt kommer komma nån gång, måste då montera ut en massa; torkskåp, tvättmaskin, tumlare m.mSkönt att du hade försäkringar som täcker, vår går ut om ett år så då pajar väl nått
Då borde felet finnas i något av de följande kretskorten som matas med 230 V från ena fasen via automatsäkringen FA1. Skulle också kunna vara fel på någon slinga i el-patronen men har man vanligt bra kommunalt vatten är nog risken låg för sådan korrosion. Minns jag sett ett bränt fläktkort från en F370 här på forumet så kanske det också är en känslig punkt.
Har läst lite i tråden om ev.fel som kan vara,tveksamt om det skulle vara något fel på ett kort, då ska det lukta bränt och ett kort ska inte se bra ut, sönderbränt och går att se klart och tydligt. Det som kan vara är att EL-patron har en kortis i sig till jord eller invertes. Finns det jordfelsbrytare så brukar dom slå ut ganska omgående om en slinga i patronen om det är sprucken, i vissa fall hinner den inte att lösa innan en säkring löser, problemet är att felsöka, måste då vara någon som kan det el att mäta patronen.
Trodde Nibe var bäst på marknaden