Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/Vatten - Kyla via ftx  (läst 2429 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Luft/Vatten - Kyla via ftx
« skrivet: 02 januari 2020, 22:40:13 »
Hallå,
Vi ska bygga hus och jag velar i sista stund. Vi kommer köra på en NIBE som kan köra kyla och om jag kommer ihåg rätt ge ca 5kw vid kyla.

Byggarna har länge velat bort från kylan pga kondens-risken med efterföljande skador när det går via konvektioner/ftx och menar att vårt hus på 160kvm i ett plan kräver dubbla kylförmågan.

Jag är sugen på att be dom byta till ett ftx med kylbatteri, koppla luft/vattenpumpen dit och skippa tanken på luft/luft för kyla.

Är jag dum i huvudet eller inte? Tror pumpen heter F2120-12. Innedel S320 kanske?

Måste inte kunna kyla till 20 grader när det är 30 ute men pressa ner det något. Inga fönster i söderläge mer eller mindre så det är taket som kommer ta allt. Ett enplanshus i Skåne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft/Vatten - Kyla via ftx
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2020, 11:52:26 »
Vet flera som kör FTX med kanalkylare, och enligt dessa så funkar det OK.
Ventilationskanalerna måste ju kondensisoleras och kanalkylaren ska ha kondensvattenavlopp, sen bör det funka.
Moderna hus brukar isoleras ordentligt vilket även hjälper mot solvärmning via tak, så har du inga fönster mot söder så borde du inte behöva så jättemycket kylkapacitet, anser jag.
Jag har själv plåttak och det brukar bli bastu uppe på vinden på sommaren, men tack vare tilläggsisoleringen så verkar inte mitt innertak bli särskilt varmt, värre är det med mina 9 fönster åt söder.
Jag har dock balkong med tak åt söder så när solen står lite högre så skuggas fönsterna, morgon och kvällssolen värmer dock mitt hus rejält på sommaren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Luft/Vatten - Kyla via ftx
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2020, 12:57:35 »
Du ska absolut genomföra din vilja. Dina åsikter är det inget fel på. Det är byggarna som är rädda för lära sig något nytt, bekväma eller realister där gå plus på det hela äventyras om de inte vill ha läropengar. Det är lite detaljer som kan få projektet spåra iväg i timmar.

Jag ska sätta min kylare mot södra tilluftsdonen och sovrum med kvällssol. Jag har pannrummet i söder. Har man det i norr kanske man får sätta kylbatteriet och avlopp någon annan stans än i pannrummet.
Tilluftsystemet kommer vara två parallella efter FTX; ett direkt efter FTX, och ett med kanalkylaren med kanaler till kylönskade don. Då behöver man inte isolera hela systemet med kondensstrumpa. Då kan de andra rören ligga "löst" i isoleringen och man spar tid. Om kanalsystemet inte kommer gå sänka ner i isoleringen så kan man lika gärna köra kondensisolering överallt, eftersom behöver det ändå isoleras mot vindens vinterkyla.

Skarvarna av strumpan är viktiga. Luften ska inte komma innanför, det är då fukten fälls ut. Lite klurigt vid donen. Skruvfixerad trumstos som har samma dimension som strumpans plastskal är det bästa jag hittat på. Denna kan man limma mot husets ångspärr. Själva innerröret med manschett eller lim mot ångspärren. Raka skarvar i luften kan man få stöd av lite rör av att köra in en stor muff som spänner i strumpan, då håller den inte på rasar medan man tejpar. Isolerbös tas bort med trasa och sprit före tejpning. Då blir det jävligt bra tycker jag. Men om man bara klipper av strumpan i rörets ändar, det blir lite som att ropa på problem. Så kan det se ut om man inte vet vad man ska göra. Massa ståltråd, hårdtejpad isolering och annat raffs jag sett. Men det finns säkert bättre lösningar än det jag skrivit också.

Jag vill tipsa om dessa produkter över ventilationsaggregatet. Smidigare och rättare blir det inte. En sträng lim under mot ångspärren bara.

https://www.ventilationsbutiken.se/sv/artiklar/kanalsystem-/kanalsystem-plat-spiro-/ovriga-detaljer/anslutningsplat/index.html

Lägg gärna tid på detta själv om du får mothugg. Se till att inte få för lite ljuddämpare.
« Senast ändrad: 03 januari 2020, 13:16:23 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!