0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej ByggarnSkriv gärna lite info i profilen om ditt hus såsom storlek, var i landet mm mm. Hur ofta går elpatronen in?
Vad är det för väderstation du har och går den att koppla till din luft/luft via ifttt?
Jag hade kört på perra83's linje. Så länge ll ger mer cop än elpatron måste det vara lönsamt. Men att temperaturen faller snabbt inne med ändrad utomhustemperatur är märkligt. Golvvärmen borde lagras längre i golvet än det? Bäst kanske om man kan förutspå vädret, -10 en dag och +5 nästa är ju inte optimalt med golvvärme.
Ahh, glömde du tog in kall luft direkt. Har själv ftx och kör in 20 grader värmd luft så min inomhus temp varierar knappt något vid snabba väderomslag.
Men mottar gärna tips på hur man gör
Uppvärmningen i huset har varit en väldigt svängig resa Från början hade jag tänkt bergvärme eller ännu hellre jordvärme då tomten är 5Ha gammal åkermark. Och tillsammans med FTX. Sen såg jag siffror hur energisnålt huset skulle bli så bergvärme skulle jag aldrig tjäna in. Skulle kosta runt 70 tusen till med borrning och skulle gå från ca 7400kwh och hamna runt 6000kwh eller strax under. Sen lösa ventilation med FTX var ju en kostnad utöver.Sen hade jag fått processa med kommunen då vi ligger precis inom vattentäkt och praxis är att neka borrning eller jordvärme på vattentäkt. Hade nog kunnat få dispens då andra fått det men skulle kunna äventyra byggstart. Fiskarhedenvillan hade länge kört F750 så hade väl F730 precis börjat installeras så det blev en sån.Jag nämnde FTX och uppvärmd tilluft men fick svar att kallraset var försumbart och att man helt enkelt körde FLVP med fönsterventiler idag fram tills husen översteg 200m2 eller har pool att värma.Såhär i efterhand kan jag bara vara nöjd. Kanske ångrar mig när det är - 20c och man känner av kallraset mycket mer. Hittills är det bara skönt med att känna lite friskluft komma in.Men då hatar jag värme också. Får nära panik om det är 24c inne. Går i kortbyxor över 300 dagar om året och sovit med sovrumsfönstret på glänt fast det är minusgrader ute.