0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
1. Den gråa klumpen får jag till att vara shunten, den har dock stått still på läget som bilden visar och jag hittar inte någonstans hur man får den i automatiskt läge - för det måste väl vara det bästa? (Enligt vad jag kan läsa så är det en Landis Gyr SYQ31)Svar: Man behöver mäta upp om det finns spänning fram till shunten om den ska röra sig om man t.ex. ändrar värmekurvan plötsligt Finns reservdel om den gamla har havererat. https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-elpanna/evc-190-c2-13kw-cu-089025/019-reglermotor-esbe-66-ersatter-tidigare-motorer.html2. Den gröna klumpen som jag får till att vara cirkulationspumpen, har 3 olika lägen, är läge 3 bäst att köra på för snabbare uppvärmning? Kör den just nu på läge 2.Svar: Normalt räcker läge 1 eller 2 om man inte har ett väldigt stort och högt hus.3. Distanstermometern, vad visar/innebär den?Svar: Panntemperaturen4a. Med planlösningen, är det vettigt att ställa en lägre värmekurva och öka tempen på L/Lpumpen ur ett kostnadsperspektiv? Pumpen borde ju kunna klara av att värma nästa hela undervåningen kan jag ju tycka? De enda elementen som vi faktiskt "behöver/använder" är det i vardagsrummet och i matsalen. Svar: Man bör sätta ner termostaterna på radiatorerna till runt 15 grader i alla rum dit värmen från LLVP når. Kan bli några grader svalare längst bort i t.ex. vardagsrummet jämfört med rummet där LLVP sitter. 4b. Har i dagsläget alla element avstängda förutom i köket samt vardagsrum och matsal, bör man ställa dom elementen fullt öppna om man dessutom sänker värmekurvan något?Svar: Nej5. Har en rumstermostat i hallen utanför tvättstugan som är kopplad till själva reglercentralen, om jag förstår rätt så ska den stänga av elvärmen när graderna är på angivet börvärde, men när jag kikar på den och den visar 2 grader över börvärde så är ändå elementen varma? Går det att kontrollera funktionen på något smidigt sätt?Svar: Koppla bort eventuell rumstermostat och låt radiatortermostaterna i varje rum styra. Blir tokigt när en LLVP värmer en centrals placerad rumstermostat som styr värmen i resten av huset dit inte LLVP når.6. Ventilation, vi har inte öppningsbara fönster utan har som små ventilationsöppningar vid sidan av varje fönster, nu när det är kallt ute, är det en bra idé att kanske stänga majoriteten av dem och bara ha en öppen i vardera ände av huset?Svar: Ventilationsöppningar måste vara öppna året om men det blir mer drag på vinterhalvåret så öppningarna kan då vara lite mindre.