0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Forumguru jag nä knappast råd kan man väl ge ändå. (så det blir lite fart på tråden)placering under trappan till ingången visst går det men med risk för lite sämre effektivitet det är ju relativt trångt under en trappa.... öppen trappa jovisst men det är många kubikmeter luft i minuten som ska igenom, och sen tänk på allt avfrotningsvatten som utedelen alstrar runt den magiska nollan.... iof. när du ändå dränerar grunden kan du lägga avlopp under utomhusdelen (rekommenderas starkt oavsett vart den hamnar runt huset)du tycker inte L/L pumpar är några skönheter precis (inte jag heller) då är det väl en maskin som gäller kanske en dual (dubbla inomhus delar) men dom är så onödigt dyra.jag tror nog att innedelen ska placeras i källaren mot trappan upp värme går ju som bekant uppåt och det ökar omsättningen på luften nere det förbättrar luftkvaliteten dramatiskt.men det blir väldigt långa köldmedierör närmare max för många singel maskiner och då blir det att kompletterings fyllasjälv har jag en sutterängvilla på ca120 uppvärmda kvminnedelen i mitt fall pekar inte mot trappan men får ändå bra temp på båda våningarna, 22grader nere och 20 - 21 uppe obs elpanna avstängd värmepumpen är en sanyo clon som än så länge har klarat uppvärmningen (med stöd av några servrar i källaren) kallaste dygnssnitt ca -14 i två dygn på natten var det runt -22 (det skulle nog inte gå en längre period)ehhh är det östra drottningvägen??? i en byhåla i västragötaland
Hej.2 st 5 kW-maskiner typ Sanyo 93 eller Pana E9 eller nåt sånt. Billigare, driftsäkrare och bättre COP än en dualmaskin.Inneenhet ovanför ytterdörren, uteenheten ser jag inget annat val än att placera bredvid trappan, det är för stor risk med vattnet från avfrostningen och uteenheten hamnar lite väl nära marknivån dessutom. Här kan du välja att hänga på källarvägg eller markstativ. Om du väljer markstativ kan du placera uteenheten längs trappan och vrida den 90 grader så du slipper exponera hela framsidan förutsatt att du har möjlighet till bra luftväxling under trappan. Bör hänga i egen fristående ställning, RESONANS annars i trätrappan som leds in i huset.Inneenhet vid trappan i källaren, här kan uteenheten placeras på andra sidan burspråket så man slipper se den från altanen.I båda fall rekommenderar jag markstativ för att slippa ljud, går att fixa själv om man är händig, på forumet finns en massa förslag, på betongplint, stålställning på mark, stålrör nedgjutna i betongplint etc etc.MVH/Uffe
Hej igen.Du kan kanske placera den "mitt i väggen" på den lodräta yta på trappan som presenteras på fotot, vinkelrätt ut från väggen. Då får du ut kondensvattnet en bit ut från huset samtidigt som du gömmer utedelen bakom hörnplinten. Alltså "struken jämns med" om du förstår vad jag menar. Placering så högt som möjligt, det ser ut som att trappan är ca 1 m hög. Tror det skulle funka, du får inte stänga igen helt under trappan bara. Det kan vara risk att mellanrum mellan trappsteg snöar igen. Har du tänkt att täcka sidorna är det bra med lite springor mellan brädorna. Kanske blir en bra placering, du har ju skydd för snö och regn. MVH/Gano