0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Den enklaste typen, modell slinga, när glödtråden brann av delade de trådar som höll upp glödtråden på sej så att motståndstråden som satt vid foten nu nådde bägge trådarna.Ytbeläggningen på tråden var sådan att det krävdes ett visst tryck för att bli kontakt men när det blev kontakt skedde det genom svetsning så att förbindelse-punkten blev permanent.Det var ingen kortslutning i shunt-tråden utan det blev samma last som tidigare då det annars skapat en kedje-reaktion med poffande lampor om spänningen ökats på resterande lampor. för att slutligen även dra säkringar när kortslutningen blir total.Många har nog någonstans Osrams gamla julgransbelysning med just sådana gamla lampor. Slingan blev en stor säljsucce, den första elektriska julgrans-slingan. Ansåg främst vara säkrare än levande ljus i granen, men många tyckte att det var ingen riktig Jul utan riktiga levande ljus i granen.De jag har är designade för 127 Volt och har en isolerad pinne som stoppas direkt i stickkontakten. Bara att dra ut pinnen för att bryta spänningen.
Tack för infon! Jag har en sådan belysning, som har använts varje år sedan sextiotalet. Jag har ofta funderat över funktionen. Min belysning har varumärket LUMA, "Made in Norway".Angående LED-belysning använder jag det i adventsljusstakarna utom i sängkammaren. Dom avger nämligen ett svagt ljus även när strömmen är bruten i den enpoliga strömbrytaren. Dom brummar ganska kraftigt också. Torde sitta en induktans i lampsockeln för att begränsa strömmen?
Led får väl lysa konstant? drar ju mindre el än andra ljuskällor. Fungerar det att svänga kontakten?
Får och får "lysa konstant"....till min utomhuskedja (LED) har jag timer som tänder när det blir mörkt och släcker när det blir ljust. Fast när den släcker så fortsätter den att lysa svagt och flämtande en tid sannolkt för att strömmen tar sig fram i brytaren tills nästa brytare tar vid dvs c.a en kvart..
Fungerar det att svänga kontakten?