Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Havererad kylmaskin  (läst 204 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

SLJ

• Gäst
SLJ
Havererad kylmaskin
« skrivet: 18 december 2019, 18:56:39 »
Hej
Jag har anlitat en kylfirma för att flytta en mindre kylanläggning (kyleffekt ca 3 kW) från ett kylrum till ett annat kylrum.
Kylteknikern kopplade in manometerställ och sa att maskinen gick perfekt sedan sög han ner den och kapade rören.
Jag monterade förångarna i det nya kylrummet och kylmaskinen monterade jag på en ny plats då den tidigare stod på taket på gamla kylrummet. Kylteknikern drog nya rör ca 10m 3/8” och 5/8” vakumsög, körde igång anläggningen och kompletteringsfyllde för den längre rördragningen (r404a).
Maskinen gick perfekt sa han och åkte hem.
2 timmar senare havererade kompressorn.
Enligt mina beräkningar borde det gå 600 gram r404a i den 10m längre rördragningen. Kylteknikern fyllde i 1,5 kg och jag misstänker att när kylrummet kom ner i rätt temperatur sög kompressorn i sig vätska och fick vätskeslag.
Jag har begränsade kunskaper inom kylteknik och hoppas att expertisen som finns här kan ge ett utlåtande.

Utloggad DonPablo

• Absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 1123
  • Kön: Man
SV: Havererad kylmaskin
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2020, 06:15:37 »
Trist när det händer, svårt att säga vad som orsakat raset. Man fyller ju efter synglas, sen mäter man överhettning/underkylning och man kontrollerar ju givetvis så inte kompressorn blir alldeles vit vid gång.
125kvm 1/½ plans hus med en Nibe F1245-6 cu kopplad mot Nibe ukv100, och radiatorer, samt ivt LLVP som värmer garaget.
Värmepumpar i all ära, pillar mest i nibe, har du någon fråga, hör gärna av dig, svarar i mån av tid!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient

Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme