Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Havererad kylmaskin  (läst 1348 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

SLJ

  • Gäst
SLJ
Havererad kylmaskin
« skrivet: 18 december 2019, 18:56:39 »
Hej
Jag har anlitat en kylfirma för att flytta en mindre kylanläggning (kyleffekt ca 3 kW) från ett kylrum till ett annat kylrum.
Kylteknikern kopplade in manometerställ och sa att maskinen gick perfekt sedan sög han ner den och kapade rören.
Jag monterade förångarna i det nya kylrummet och kylmaskinen monterade jag på en ny plats då den tidigare stod på taket på gamla kylrummet. Kylteknikern drog nya rör ca 10m 3/8” och 5/8” vakumsög, körde igång anläggningen och kompletteringsfyllde för den längre rördragningen (r404a).
Maskinen gick perfekt sa han och åkte hem.
2 timmar senare havererade kompressorn.
Enligt mina beräkningar borde det gå 600 gram r404a i den 10m längre rördragningen. Kylteknikern fyllde i 1,5 kg och jag misstänker att när kylrummet kom ner i rätt temperatur sög kompressorn i sig vätska och fick vätskeslag.
Jag har begränsade kunskaper inom kylteknik och hoppas att expertisen som finns här kan ge ett utlåtande.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Havererad kylmaskin
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2020, 06:15:37 »
Trist när det händer, svårt att säga vad som orsakat raset. Man fyller ju efter synglas, sen mäter man överhettning/underkylning och man kontrollerar ju givetvis så inte kompressorn blir alldeles vit vid gång.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!