Hej alla frusna!
Jag har en Nibe F2025-10. En pump som verkar ha marknadsförs en del åt hållet att docka direkt via stigaren med termstat, gammal oljepanna med termostat eller en inomhusenhet från Nibe med tank och bättre styrning.
Jag har dockat på ett annat sätt med ganska mycket volym och får långa gångtider och stopptider.
Men jag retar mig på att när den stått stilla en längre period så har ju utomhusluften avfrostat den. Det tar inte tidverket hänsyn till. Man känner ju blodsmaken i munnen när det är 7 grader ute, 1 min efter uppstart slår om till 50 räknade minuter och börjar avfrosta direkt så det knakar i elementen. (Ja det var andra nackdelen med docka mot fd beredaren). Men det är den onödiga effektanvändningen/avfrostningen som stör mig mest.
Nibe:
A8
Minsta gångtid, värmeproduktion innan ny avfrostning är
tillåten. Värdet inställbart mellan 10 och 90 minuter.
A9
Starttemperatur för tillåten avfrostning (förångargivaren).
Värdet inställbart mellan 1 och 5 °C. Fabriksinställning 1 °C.
A10
Stopptemperatur för avfrostning (förångargivaren). Värdet
inställbart mellan 10 och 40 °C. Fabriksinställning 10 °C.
A11
Längsta tillåtna avfrostningstid. Värdet inställbart mellan 5
och 12 minuter. Fabriksinställning 7 minuter.
Styrvillkor avfrostning
႑ Varje minut räknar en tidräknare upp om kompressorn
är igång och temperaturen på förångargivaren (kanal T7)
understiger inställningen i kanal A9.
႑ Om tidräknaren uppnått inställningen i kanal A8 startas
en avfrostning.
Själva avfrostningen går till på följande sätt:
1. Fyrvägsventilen slår över mot avfrostning
2. Fläkten stannar och kompressorn fortsätter gå.
3. När avfrostningen är färdig startar fläkten och går i 10
sekunder och därefter växlar fyrvägsventilen tillbaka mot
värmedrift.
4. Utegivare är låst och larm på hög returtemperatur är
spärrat under och två minuter efter en avfrostning.
Det finns 4 möjliga orsaker till att en avfrostning avslutas:
1. Temperaturen på förångargivaren har uppnått inställd
temperatur i kanal A10. Normalt stopp.
2. Avfrostningen har pågått längre än inställningen i kanal
A11. Kan bero på för lite energi i värmekällan, att givaren
på förångaren sitter dåligt och ger en för låg temperatur
(vid kall uteluft vill säga).
3. Temperaturen på returgivaren understiger 10°C.
4. Högtryckspressostaten löser ut under avfrostning. Indikeras som larm 10 i kanal S1. Kompressorn kommer att
stannas då detta inträffar och om trycket sjunkit 2 minuter senare kan den startas som vanligt, annars ges bestående högtryckslarm (larm 06).
႑ Temperaturen på framledningsgivaren understiger 4°C.
Funderar på nolla styrningen via fjärrstyrt relä när uppehållet varit länge nog i funktion av utomhustemp.
Alternativt göra ett nytt styrkort till den som passar direkt. Enda skillnaden är att den räknar av från avfrostningsräknaren i en takt av funktion av utomhustemperaturen. Även möjlighet till dubbla givare på allt så den felsöker sig själv. Även möjlighet att via fläktens lågfart kunna avfrosta med avstängd kompressor pga inget värmebehov. Över 1 grad utomhustemperatur. Känner mig låst av att inte kunna ställa avfrostningstigger vid ett visst antal minusgrader på förångare.
Är det bara jag som har detta problemet? Är det fler som inte kör SMO/innedel och stör sig på detta å kanske det är värt att ta fram ett kretskort och sälja billigt. Fantiserar lite om förberedda för 2120-kompressor och frekvensstyrning samtidigt. Kroppen till pumpen i sig är det ju inget fel på.