Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Led ramp/lysen på bil  (läst 3596 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2708
  • Karma +5/-1
SV: Led ramp/lysen på bil
« Svar #15 skrivet: 22 november 2023, 23:02:44 »
Tänk på att den ström generatorn kan ge varierar med både temperatur och motorvarvtal. Generatorn brukar lämna märkström vid 2/3 av dess tillåtna maxvarvtal.

Enklaste sättet att kolla om den räcker till är ju annars att mäta spänningen i bilens elsystem, så länge den håller sig på det värde laddningsregulatorn vill reglera på (omkring 14 V, som regel temperaturberoende, dvs lite högre vid sträng kyla och omedelbart efter kallstart, lite lägre vid varmt väder och efter flera timmars oavbruten körning), så har generatorn inte nått gränsen för den ström den kan leverera.

Kolla också att det inte finns några störande spänningsfall mellan generator och batteri, med all belysning igång och motorn på så högt varvtal att generatorn laddar för fullt, kan man tillåta 0,3 V mellan plus på generatorn och batteriets pluspol , 0,2 V mellan generatorns stomme och batteriets minuspol (mät gärna också mellan generatorns stomme och karossen för att avslöja ev spänningsfall där). Ännu lägre spänningsfall är naturligtvis ingen nackdel.

Beroende på batteriets laddningstillstånd så kan det ju också dra mer eller mindre laddström för tillfället.

De flesta LED-ramper drar konstant effekt, dvs att om spänningen till den sjunker, så ökar strömmen men ljusstyrkan behålls konstant. Om spänningen sjunker FÖR lågt, så börjar strömmen och därmed också ljusstyrkan sjunka igen.  Jag har mätt på två LED-ramper, den ena visade sig ha brytpunkten vid ungefär 10 V, den andra vid 14 V. Den senare rampen hade så klen anslutningskabel att bara i den blev det ett spänningsfall på uppskattningsvis 0,7 V.  Det är brukligt att effektvärdet som anges i reklamen är lite "saltat", det vanliga för både LED-ramper och t ex arbetsbelysningar med LED är att de drar 70-80 % av den uppgivna effekten.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Led ramp/lysen på bil
« Svar #16 skrivet: 23 november 2023, 09:13:55 »
Åtminstone billigare ramper som jag kollat har inte dragit så mycket ström som dom anger det är lite skrytsiffror som presenteras vissa ligger närmare hälften i förbrukning och då även i ljus styrka.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 3120
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Led ramp/lysen på bil
« Svar #17 skrivet: 23 november 2023, 11:49:29 »
Hur tillförlitlig min fluke nu är så visade den nog ca 30A med nya ledbågen.

Ska testa att mäta spänningen istället. Åtminstone om bilen inte går att starta då han kört med allt ljus på så är generatorn för liten. :)
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5230
  • Karma +2/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Led ramp/lysen på bil
« Svar #18 skrivet: 23 november 2023, 12:12:17 »
Det som kan hända är att förbrukningen är större än tillverkning av generatorn, med lite laddning till batteriet. 
OT-gubbarna som kör rally i skogen på natten, har häftigt med lyse i nosen och får problem med strömmen, t.o.m så att att det inte räcker till att hålla tändningen igång så motorn stannar för en del. En del har extra batterier monterade och kan byta vid en kontroll om dom är nedgångna. En del har satt i en större generator som kompensation att ha bra med ström till lyset.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2708
  • Karma +5/-1
SV: Led ramp/lysen på bil
« Svar #19 skrivet: 23 november 2023, 21:54:55 »
Någorlunda moderna bilar har så väl tilltagen generator att det knappast blir något problem. VAG började ju använda 90 A generatorer även på småbilar i mitten av 80-talet, och på bilar från sent 90-tal och framåt är det inget ovanligt med t ex 120 eller 140 A även om det är en billig och snålt utrustad modell.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!