Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Fukt i källaren i fritidshuset.  (läst 1786 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29861
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Fukt i källaren i fritidshuset.
« skrivet: 14 december 2019, 15:19:58 »
När jag köpte huset noterade vi att det var fuktigt i en del av källaren, huset var inte dränerat på den sidan typ sen det byggdes för 100 år sen.
Andra sidan dränerades för ett par år sen då det var vatten även där och detta hjälpte, den delen är numera torr.
Så i somras revs uteplatsen och även andra sidan blev dränerad, men nu kommer det upp fukt i golvet lik förbannat.
Golvet är sprucket och jag noterar att golvtjockleken är ganska tunn (jag tror inte heller där finns nån armering).
Jag funderar nu på om jag ska gräva upp golvet, gissar att jag får upp det mesta med spett och spade, gräva ut och lägga isolering + armering och sen gjuta?
Rummet är typ 3 x 4 meter och tomt (oljetanken stod här tidigare, men den är skrotad).
Mot ena väggen går köldbäraren förbi in i pannrummet (som verkar ha tjockare golv och inga problem).
Några tips osv?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jarlingar

  • Specialexpert
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östersund / Orrviken
  • Antal inlägg: 506
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försök inte laga det som redan fungerar...
SV: Fukt i källaren i fritidshuset.
« Svar #1 skrivet: 14 december 2019, 21:42:09 »
Skrev lite tidigare i den här tråden i ämnet.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=70481.0

Generellt så lägg så mycket isolering du kan utan att gräva under sulan.
Singel 8-16 räcker med 5cm, det blir inte mer kappilärbrytande för att det är 10cm...
Isolering är 30cm standard, 50cm för passivhus, och får du bara plats med 10cm så kommer det göra skillnad iaf.

Betongen går utmärkt med 8cm i bostadsutrymme även om standard är 10cm.
Nibe 1255 3-12 installerad  jan 2018.
240m energibrunn, 238m aktivt djup.
Ukv-100  4-vägskopplad.
19 Radiatorer & 16m2 Golvvärme utan aktiv styrning.
Total systemvolym 340 Liter.

256m2 Sutterränghus byggt 1976 med FTX installerad 2016

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29861
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fukt i källaren i fritidshuset.
« Svar #2 skrivet: 15 december 2019, 07:30:38 »
Det verkar vara sand under golvet just nu, jag kan köra ner en mejsel i sprickorna och känna efter.
Bedömer golvets tjocklek till ca 3-4 cm.  ::)
Har ingen golvbrunn heller i detta rum.
Så typ markduk + 5 cm makadam + isolering och sen  8 cm gjutning ska funka.  tummenupp
Rummet ska bli ett förråd så det behövs ingen märkvärdig bärförmåga.
Idag finns ingen värme i rummet, och golvvärme blir overkill, men hittar jag en gammal radiator så kommer det nog bli ett sånt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jarlingar

  • Specialexpert
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östersund / Orrviken
  • Antal inlägg: 506
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försök inte laga det som redan fungerar...
SV: Fukt i källaren i fritidshuset.
« Svar #3 skrivet: 15 december 2019, 12:31:09 »
Kommer bli Rolex!  tummenupp
Nibe 1255 3-12 installerad  jan 2018.
240m energibrunn, 238m aktivt djup.
Ukv-100  4-vägskopplad.
19 Radiatorer & 16m2 Golvvärme utan aktiv styrning.
Total systemvolym 340 Liter.

256m2 Sutterränghus byggt 1976 med FTX installerad 2016

Utloggad Jarlingar

  • Specialexpert
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östersund / Orrviken
  • Antal inlägg: 506
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försök inte laga det som redan fungerar...
SV: Fukt i källaren i fritidshuset.
« Svar #4 skrivet: 15 december 2019, 12:31:59 »
Har du markradon så kan du byta markduken mot åldersbeständig plast.
Nibe 1255 3-12 installerad  jan 2018.
240m energibrunn, 238m aktivt djup.
Ukv-100  4-vägskopplad.
19 Radiatorer & 16m2 Golvvärme utan aktiv styrning.
Total systemvolym 340 Liter.

256m2 Sutterränghus byggt 1976 med FTX installerad 2016

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 3051
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Fukt i källaren i fritidshuset.
« Svar #5 skrivet: 15 december 2019, 17:33:25 »
Det verkar vara sand under golvet just nu, jag kan köra ner en mejsel i sprickorna och känna efter.
Bedömer golvets tjocklek till ca 3-4 cm.  ::)
Har ingen golvbrunn heller i detta rum.
Så typ markduk + 5 cm makadam + isolering och sen  8 cm gjutning ska funka.  tummenupp
Rummet ska bli ett förråd så det behövs ingen märkvärdig bärförmåga.
Idag finns ingen värme i rummet, och golvvärme blir overkill, men hittar jag en gammal radiator så kommer det nog bli ett sånt.
Blev markduk, 10cm makadam, 5 cm spontad isolering, 6mm armeringsmatta och 8 cm hemgjord betong. Lutningen till golvbrunnen blev lite overkill men nog ska vattnet rinna dit.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29861
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fukt i källaren i fritidshuset.
« Svar #6 skrivet: 16 december 2019, 16:34:14 »
Har du markradon så kan du byta markduken mot åldersbeständig plast.

Detta är aldrig uppmätt i huset.  dontknow
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Fukt i källaren i fritidshuset.
« Svar #7 skrivet: 16 december 2019, 17:43:44 »
Detta är aldrig uppmätt i huset.  dontknow

Egen fundering Sc:,h
Även om det inte finns markradon är det olämpligt att lägga åldersbeständig plast?
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Jarlingar

  • Specialexpert
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östersund / Orrviken
  • Antal inlägg: 506
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försök inte laga det som redan fungerar...
SV: Fukt i källaren i fritidshuset.
« Svar #8 skrivet: 16 december 2019, 18:00:06 »
Den är väl dyrare än markduken, annars så finns det generellt inget negativt.

Hade du bott nästgårds så hade du kunnat låna min digitala mätare och gjort en korttidsmätning.

Jag bor ju ovanpå sveriges största urantäckt...  ::)
Nibe 1255 3-12 installerad  jan 2018.
240m energibrunn, 238m aktivt djup.
Ukv-100  4-vägskopplad.
19 Radiatorer & 16m2 Golvvärme utan aktiv styrning.
Total systemvolym 340 Liter.

256m2 Sutterränghus byggt 1976 med FTX installerad 2016

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 3051
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Fukt i källaren i fritidshuset.
« Svar #9 skrivet: 16 december 2019, 20:19:10 »
Egen fundering Sc:,h
Även om det inte finns markradon är det olämpligt att lägga åldersbeständig plast?
Vi funderade på samma då vi byggde farsans garage. Vi hade där styrofoam som isolering och det i sig är som plast, och dubbla plast ska man inte ha?!
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad Jarlingar

  • Specialexpert
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östersund / Orrviken
  • Antal inlägg: 506
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försök inte laga det som redan fungerar...
SV: Fukt i källaren i fritidshuset.
« Svar #10 skrivet: 16 december 2019, 23:07:17 »
Nej det var bra påpekat  tummenupp

Normalt så lägger man plasten direkt ovanpå isoleringen om det är för radon, alla genomföringar tätas med manschetter.

Jag tänkte mig inte för då jag skrev då allt var självklart i mitt huvud...  ::)
Nibe 1255 3-12 installerad  jan 2018.
240m energibrunn, 238m aktivt djup.
Ukv-100  4-vägskopplad.
19 Radiatorer & 16m2 Golvvärme utan aktiv styrning.
Total systemvolym 340 Liter.

256m2 Sutterränghus byggt 1976 med FTX installerad 2016

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13216
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fukt i källaren i fritidshuset.
« Svar #11 skrivet: 17 december 2019, 07:42:20 »
Cellplast är inte diffusionstät, så det blir inte dubbla tätskikt med plastfolie under cellplasten. Vanligtvis lägger man plastfolien mellan två lager cellplast så den är lite skyddad.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29861
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fukt i källaren i fritidshuset.
« Svar #12 skrivet: 17 december 2019, 07:51:54 »
Funderar bara på regeln om att man bör ha plasten på varma sidan för att undvika kondensering på plasten.
I så fall ska den ligga på isoleringen och inte under.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13216
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fukt i källaren i fritidshuset.
« Svar #13 skrivet: 17 december 2019, 09:06:10 »
Jag _tror_ inte fukt-/luftvandringen åt det hållet är så stor i markisoleringen. Dels är det ganska lågt lufttryck längst ner i byggnaden och dels är cellplasten ganska tät.
Ska du ha något våtutrymme med lokalt tätskikt så är det bättre att inte tätskikten hamnar så nära varandra.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!