Fundering/fråga
Har en Thermia G3 bergvärmepump kopplad till extern tank att arbeta mot. Tog det för att vi har ett badkar som ibland skall fyllas. Tidigare tyckte jag HGW funktionen slog igång vid större tappningar, men nu senaste gångerna verkar vanlig drift körts. Har för mig att man såg på displayen när HGW funktionen arbetade.
Har ändrat kurva (36) och knäckt den så att den i princip blir en kurva (31) vid (-5) minusgrader då jag tyckte det blev onödigt varmt då - men gärna har varmare golv vid 0-10 plusgrader. Har svårt att tänka mig att detta skulle påverka HGW funktionen. Likaså kan väl inte ut/returtempen (max/min) på golven spela roll för HGW?
Min första fråga är hur jag kan få HGW:n att slå igång snabbare vid de tillfällen jag gör slut på tappvattnet i tanken?
Min andra fråga är hur man kan göra för att minska de 1-2 högtryckslarm man kan få under hösten/våren. Oftast när tempen ute går från tex -7 till +5 ganska snabbt då detta skett. Jag har luftat och trycket i röda lilla expansionstanken är normalt runt 1 bar.