0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nej, det är det inte! Troligen går pumpen på tillsats.Min pump drar ca 1,67kWh per driftstimme för värme och minns jag rätt närmare 3 kWh vid varmvatten produktionens slutskede (50-60 grader i framledning)Vad är det för pump?Ta några bilder på siffrorna i displayen.
Senaste dygnen har jag bevakat pumpen då vi har dyra elräkningar och kan se att pumpen dragit 70 kwh/dygn senaste dagarna. Har varit ca -1 och en dag med max -10. Är detta en rimlig elförbrukning?
Har nyligen köpt ett hus med bergvärme och saknar tyvärr kunskap. Försöker läsa på men det är svårt.Vi har ett hus på tvåplan + källare så totalt 120 kvm. Mestadels 3glas fönster och bor två personer i hushållet.Senaste dygnen har jag bevakat pumpen då vi har dyra elräkningar och kan se att pumpen dragit 70 kwh/dygn senaste dagarna. Har varit ca -1 och en dag med max -10. Är detta en rimlig elförbrukning?
Enligt första fotot så går inte kompressorn och det är en hög returtemp som blockerar den, prova med att i början nu stänga av EL-tillskottet, blir det fortfarande varmt så kan man misstänka att en/ett relä/kontaktor har fastnat/bränt så det iigger till hela tiden. Har du manualen kolla i om det finns någon inställning/knapp för reservvärme är en sådan till så värmer det med 2,5 kw hela tiden, och som Gäst 999 säger lite luddigt med värdena
Som sagt var, returtempen är högre än framledningstempen vilket är helt felAntingen är givarna omkastare eller så visar någon av dom fel.