Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Amatörer med bergvärmeproblem  (läst 33074 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad s0laris

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #45 skrivet: 14 mars 2006, 18:03:47 »
T ex byggår för huset.

Finns det kalkyler från leverantören ?
Vilken input ligger till grund  för dessa?
- Års förbrukning. ( hur är den framräknad?)
  hur värmdes huset förut?
  Var det olja? , hur mycket gick det åt?

vilken innetemp räknade ni på?
HÃ¥ller ni den innetempen?
Värmer ni samma ytor (lika mycket) som förut?

Vilka andra leverantörer räknade på installationen?
Har de samma grunddata i sina kalkyler?
Hur stor var den största pump som erbjöds av någon leverantör?
Den minsta?

/Erland

Huset är byggt 1927, det är ett trähus med självdrag. På vinden har vi bra isolering, men det är värre med väggar och fönster.
Installatören kände dock på en del av våra fönster och tyckte inte att de var kalla..

Årsförbrukningen är framräknad till 28000kW och VV 5500kWh och det bygger på 3,5 kubik olja med panna på 80% verkningsgrad.
Vi gjorde i verkligheten av med ca 3 kubik olja per år.

Vi har haft innetemp på ca 20 grader. Nu ligger den oftast under den temperaturen.Vi värmer samma ytor som innan.

Tyvärr (kanske?) kollade vi inte med någon annan leverantör, våra grannar hade använt sig av dessa och var nöjda.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #46 skrivet: 14 mars 2006, 18:26:47 »
...
Tyvärr (kanske?) kollade vi inte med någon annan leverantör, våra grannar hade använt sig av dessa och var nöjda.
...
Tack för de samlade siffrorna.
Jag tycker inte att det är tyvärr, ... än ... ;)

Viljan och intresset att reda ut problemen är ju det som skiljer
de bra leverantörerna från de mindre bra.

Lite grov överslagsräkning säger mig dock att ditt max behov är 28(MW)/3 = 9.3 kW
Vissa räknar t o m med 2.7 och då behöver du upp till 10kW.

SÃ¥ det finns en risk att din pump fungerar som den skall,
men helt enkelt så liten att du 'behöver' tillskott.

Jag gjorde av med 3.5 kbm olja och borrade 180 m och köpte en thermia diplomat 10.
Kanske lite overkill, men ... Hittils i år har jag 6 timmar tillskott ( första året för mig)
/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad s0laris

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #47 skrivet: 14 mars 2006, 18:50:57 »

Lite grov överslagsräkning säger mig dock att ditt max behov är 28(MW)/3 = 9.3 kW
Vissa räknar t o m med 2.7 och då behöver du upp till 10kW.

SÃ¥ det finns en risk att din pump fungerar som den skall,
men helt enkelt så liten att du 'behöver' tillskott.


I kalkylen står det att tillskottet ska gå in vid -6,1 ºC, men vårt tillskott går vid 0 ºC också.
Vi uttryckte vår oro för installatören redan innan för han hade ett förslag på en kraftigare värmepump också, men menade att
Villa 75 skulle räcka för oss.. (trist att vi inte stod på oss för den andra..)

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #48 skrivet: 14 mars 2006, 19:58:49 »

Lite grov överslagsräkning säger mig dock att ditt max behov är 28(MW)/3 = 9.3 kW
Vissa räknar t o m med 2.7 och då behöver du upp till 10kW.

SÃ¥ det finns en risk att din pump fungerar som den skall,
men helt enkelt så liten att du 'behöver' tillskott.


.... det där är väl MAX effektbehovet ??

Kanske nån på forumet har en loggning på utetemp dom senaste veckorna ?
Man kanske också ska ta en funderare på om huset ligger så att det är väldigt utsatt för vind.

Om det vore min anläggning så skulle jag nog testa med att slå av elpatron och se vid vilken yttertemp som pumpen verkar klara av att värma huset ... det blir lite svårbedömt med en skvätt el dåochdå.

Personligen skulle jag heller inte nöja mig med att leverantören kollat att det sitter rätt kompressor i , nej av med framsidan och kolla på nätet eller så gör vi det här .

Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #49 skrivet: 14 mars 2006, 20:29:13 »

Lite grov överslagsräkning säger mig dock att ditt max behov är 28(MW)/3 = 9.3 kW
Vissa räknar t o m med 2.7 och då behöver du upp till 10kW.

SÃ¥ det finns en risk att din pump fungerar som den skall,
men helt enkelt så liten att du 'behöver' tillskott.

I kalkylen står det att tillskottet ska gå in vid -6,1 ºC, men vårt tillskott går vid 0 ºC också.
Vi uttryckte vår oro för installatören redan innan för han hade ett förslag på en kraftigare värmepump också, men menade att
Villa 75 skulle räcka för oss.. (trist att vi inte stod på oss för den andra..)
Bra!
DÃ¥ pumpen hans val och inte ditt.
Låt inte han hålla på för länge med att leta fel någon annanstans.
I alla fall inte medans det går åt tillskott.
Sen spelar det ju mindre roll.

Jag tror att "Gör om -Gör rätt!" är det som gäller.
Men det kan ju installatören ha som sommar pyssel.

/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Bellavista

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #50 skrivet: 14 mars 2006, 22:10:49 »
Skillnaden mellan Brine in och Brine ut är bara 2 grader. Detta värde skall vara 4 grader. Jag tar det som tecken på att pumpen inte tar ut den fulla potentialen ur berget.  Är detta ett tecken på felaktig hastighet på cirkulationspumpen och/eller något annat.

Jag hade f.ö. i julas ungefär samma problem med mycket tillskottsel och ändå kalla element på vissa ställen i huset. Jag hade också dragit upp rumbör till 22 grader och öppnat alla element. Installatören hjälpte mig att göra precis vad någon här föreslog dvs återgick till rumbör 20 grader + justerade kurvan i stället. Han drog också upp cirkulationspumparna ett steg. Jag hade även ett antal element som spred mycket värme på onödiga ställen tex i garderober högst upp i huset. Jag drog ned dessa element rejält. Efter detta har jag inte haft en timme i tillskott trots 15-20 grader kallt.

Lycka till!

Utloggad s0laris

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #51 skrivet: 15 mars 2006, 07:57:09 »
Skillnaden mellan Brine in och Brine ut är bara 2 grader. Detta värde skall vara 4 grader. Jag tar det som tecken på att pumpen inte tar ut den fulla potentialen ur berget.  Är detta ett tecken på felaktig hastighet på cirkulationspumpen och/eller något annat.

Är det en allmän uppfattning att om man har Brine ut/ Brine in på -1/1 ºC som vi har att det är klen effekt från berget och att vi
antagligen skulle behövt borra djupare för att få våran anläggning att fungera bättre.
Kan det vara en kombination av saker som gått fel för oss? Jag undrar varför installatören från början satte 22 ºC på rumbör, trots att vi sagt att vi vill ha 20 ºC inomhus...??

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #52 skrivet: 15 mars 2006, 10:36:15 »
+1 in är helt ok ... möjligen skulle du väl kunna sänka hastigheten på brinepumpen ett steg så kanske du hamnar på "normala" 4 grader delta T. Det som händer nu är väl att brinen snurrar lite onödigt fort och att det inte hinner lämna så mycket värme som "normalt" ... men å andra sidan får ju pumpen ny +1 brine lite snabbare ....
nån annan kan väl hjälpa till här .... HUR stort problem är detta ???
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad jwallen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar "vindkraft"
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #53 skrivet: 15 mars 2006, 11:13:19 »
Jag undrar varför installatören från början satte 22 ºC på rumbör, trots att vi sagt att vi vill ha 20 ºC inomhus...??


Rumbör har INGET med önskad innetemp att göra, det är bara en av Thermia olyckligt vald benämning på parallellförflyttning av inställd kurva. Ställ tillbaka Rumbör på 20.

Vilken hastighet står brinepumpen på?
Thermia D8 TWS driftsatt 2005-06-08. Gamla vvb 300l som acktank. Aktivt hål ~ 165 m .
2-plans trähus byggt 1947, ca: 175m², tilläggsisolerat, 2-glas fönster. Golvvärme i bottenplan + 1 fläktkonvektor, orginalraditorer på övervåning.
Total årsförbrukning med elpanna ~28Mwh. Ny förbr. ~13Mwh??? Vi får se om ett år!!!

Utloggad s0laris

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #54 skrivet: 15 mars 2006, 11:33:11 »
.... HUR stort problem är detta ???

Problemet är att på 18 dagar har elpatronen dragit ca 1400kWh och i kalkylen skulle den dra ca
970kWh på ett år.
Nu säger installatören att de ska sätta in en radiator till i vardagsrummet (som är ett stort öppet rum på bottenvåningen, kanske
1/4 av husets totala yta som är ca 160m2)

Utloggad s0laris

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #55 skrivet: 15 mars 2006, 11:35:07 »
Rumbör har INGET med önskad innetemp att göra, det är bara en av Thermia olyckligt vald benämning på parallellförflyttning av inställd kurva. Ställ tillbaka Rumbör på 20.

Vilken hastighet står brinepumpen på?

Ok det visste jag faktiskt inte. Jag har satt den på 20 idag, testade det vid ett tidigare tillfälle, men då fick vi bara 17 ºC inne oavsett vad jag testade med kurvan...

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #56 skrivet: 15 mars 2006, 11:49:59 »
Hur stort problem är brine delta 2 istället för delta 4 ???
var vad jag menade ..... sorry om jag är suddig ! *vinkar*
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #57 skrivet: 15 mars 2006, 12:01:51 »

Är det en allmän uppfattning att om man har Brine ut/ Brine in på -1/1 ºC som vi har att det är klen effekt från berget och att vi
antagligen skulle behövt borra djupare för att få våran anläggning att fungera bättre.


Nej, det är inget fel på temperaturvärdena. Hade pumpen fungerat som den skulle hade 2 graders skillnad varit lite för lite för att vara troligt, jag skulle ha tagit det som ett tecken på att temperaturgivarna inte var matchade mot varandra. Nu kan det vara ett tecken på att pumpen ger för låg effekt. Det leder till lågt effektuttag från berget och låg temperaturdifferens.

123 meter aktivt hål (130 meter minus 7 ner till vattnet) till en pump på 7 kW fungerar. Vid kontinuerlig drift under längre tid skall det bli någon minusgrad in, kanske -2 på senvintern om några år. Skall pumpen klara -6 grader blir det inte många dagar per år i Stockholmstrakten med kontinuerlig drift så det är inget att gråta över.

Om det nu är så att oljeförbrukningen var 3 m3 per år är värmebehovet netto max 24 000 kWh/år. 80 % årsverkningsgrad på pannan är rätt mycket, det ligger förmodligen en säkerhetsmarginal i det värdet också. Å andra sidan har det varit några varma vintrar så 24 000 kWh är nog ett hyfsat värde för ett normalår. Det är förbrukningen ett sådant år som ligger till grund för beräkningen av vilken utetemperatur pumpen klarar av utan tillsats.
 
FrÃ¥gan är, vilka mätningar installatören gjorde för att verifiera att pumpen gav rätt effekt och vad blev resultatet?  Jag tycker allt tyder pÃ¥ att felet ligger där. Kan inte Thermias pumpar, gÃ¥r det att se temperaturen pÃ¥ utgÃ¥ende gas frÃ¥n kompressorn? Är det ett inre läckage i kompressorn ger den mindre effekt och temperaturen pÃ¥ den komprimerade gasen blir onormalt hög. Vid 40 grader pÃ¥ utgÃ¥ende värmebärare och en grad pÃ¥ ingÃ¥ende köldbärare bör hetgastemperaturen vara högst 80 grader om min kompressor kan fungera som guide men temperaturgivarna kan vara placerade pÃ¥ olika ställen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #58 skrivet: 15 mars 2006, 12:21:21 »
ThermiaSupport lyser med sin frånvaro ...
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #59 skrivet: 15 mars 2006, 12:35:58 »
Hur får man en bra effektuppskattning enklast ??? är min ide med att producera varmvatten och mäta tiden för t ex en 10 gradig höjning bra eller dålig???
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!