Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Amatörer med bergvärmeproblem  (läst 33168 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #30 skrivet: 27 februari 2006, 16:51:58 »
Ja den är gammal den, från ett tidigare milennium  ;)

Det brukar finnas en typskylt utanpå alla sådana här produkter. Utan att behöva demontera något.
Det sitter ingen uppepå, eller på någon sida då?
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad s0laris

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #31 skrivet: 27 februari 2006, 17:29:11 »
.....och sist men inte minst ... låt oss nördar härinne få veta hur det går ... för det är ju feedbacken som för forumet framåt !

Nu har en kille varit här idag och tydligen är det något fel på köldmediet inuti pumpen (om jag förstod honom rätt).
Ska visst komma nån expert från Thermia, när de får tag på honom/henne..

Tack alla för er otroliga "energi" (skulle kunna ersätta vår vp vilken dag som helst  ;) ) att ge tips och råd.


Utloggad VCL55

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme görs bäst pumpande.
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #32 skrivet: 01 mars 2006, 09:37:08 »
Borra är 130m. Berget kommer efter ca 40cm.
Vi bor i Huddinge utanför Stockholm.

Huset är från 1927 och det är självdrag. Mer isolering hade säkert inte skadat.
Vi förbrukade ca 3,5 kubik olja per år.

Menar du att de antagligen gett oss en för klen anläggning?


Är borrhålet 130m totalt, inklusive 40m foderrör????


hopplaa . . . nu har proffsen vaknat till liv ... och allt ni säger om stryp och flöde .................
Nej åter till grundproblematiken ... antingen är energikalkylen fel eller så ger pumpen för liten effekt. ... och BÅDADERA är leverantörens ansvar!

Håller med dig till viss del Göran, men jag vill nog påstå att energikalkylen inte till särskilt stor del är leverantörens ansvar, utan det stora ansvaret ligger på den installatör som gör kalkylen tillsammans med dig, och på dig som lämnar de uppgifter som kalkylen baseras på. Inget program i världen kan förutse sköntolkningar av sitt eget boende, och om du inte är särskilt insatt är det lätt att missa något, därför är det av stor vikt att installatören förutom de uppgifter som lämnats gör en besiktning av huset som anläggningen ska installeras i.
Om pumpen inte ger den effekt som utlovats KAN det vara leverantörens ansvar, förutsatt att energibrunnen är korrekt och pumpen ges de möjligheter som behövs för att jobba.

Det hade ju varit enkelt om ett värmepumpssystem inte var beroende av radiatorsystemet och köldbärarsystemet, men nu är det ju inte riktigt sÃ¥.  :P

Nu verkar det iofs inte otroligt att din pump kan ha en för liten köldmediemängd (synd att de tog bort synglasen).
Innehavare av en Villa Classic 55

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #33 skrivet: 01 mars 2006, 10:42:50 »
Säkert har många installatörer fått ta skit för felaktiga uppgifter från husägare som senare resulterar i feldimensionerade anläggningar.
När jag "handlade" för sex år sedan så var alla fyra offertgivarna ute hos oss och tittade på huset, och offerterna blev också väldigt lika, jag tror att en rutinerad installatör ganska snart "känner" om uppgifterna han får är riktiga, särskilt om man gör kalkylen gemensamt på "ort och ställe" . Inomhustemperaturen är helt klart en nyckelfaktor och här begås nog många fel, för plockar man in 22-23 grader som många verkar vilja ha, och huset är lite till åren .... ja då skenar ju kalkylerna ... nästan bortom villapumpsmarknaden.
Ser ju pÃ¥ mitt eget hus som varken är välisolerat eller jättestort, ej heller ligger det i norrland .... ska man komma över tjugo grader inne när det är -15 eller mindre ute ... ja dÃ¥ är det ju i det närmaste omättligt. Borde tagit Villa 155 pumpen somjag hade offert pÃ¥ en gÃ¥ng i tiden .... men kanske ändÃ¥ inte, för den offererades med 570 m slang i en slinga  >:(
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #34 skrivet: 01 mars 2006, 12:22:09 »
Ditt problem påminner lite om mitt problem, även om jag har klarat mig utan tillsats ner till -13. Så jag tänkte bara tipsa om en sak som ingen annan har tagit upp: Kolla så att flödet i dina radiatorer går åt rätt håll (in i toppen och ut i botten). Jag har mina gående baklänges just nu, och då kräver det högre framledningstemp, eftersom hela ytan på radiatorerna inte blir varm. Troligen är detta inte ditt problem, men det är ju lätt att bocka av på "möjliga fel"-listan.

IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad s0laris

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #35 skrivet: 05 mars 2006, 21:27:26 »
Tackar för ytterligare inlägg och idéer  :)
Dock är vårt problem ännu inte löst...

Imorgon ska de kolla att borrhålet innehåller tillräckligt med vatten, annars faller visst misstankarna på kompressorn.
Uppdatering följer..... knUp

Utloggad s0laris

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #36 skrivet: 07 mars 2006, 18:48:18 »
Idag har vi försökt fylla på vårt borrhål med vatten. Efter 8 timmar var det fortfarande inte fyllt..
(vi har dåligt vattentryck kan tilläggas).
Slutsatsen blev att vi antagligen har en spricka i berget och att vattnet sticker den vägen.
Lösningen blir då att man kommer att täta sprickan (eller borra nytt hål).
Hoppas att detta snart är löst ....  :'(

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #37 skrivet: 07 mars 2006, 23:24:15 »
Töm nu inte brunnen så att ni blir utan vatten oxå :-X
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad s0laris

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #38 skrivet: 14 mars 2006, 07:31:27 »
Efter alla undersökningar och feltester så verkar det nu som att det är en underdimensionering som det handlar om.

Vi undrar nu lite hur långt installatörens ansvar sträcker sig i detta fall?
Vi visste i stort sett ingenting om bergvärme och förlitade oss på deras expertis...

Kan tillägga att Brine ut/Brine in idag låg på -1/1 ºC... är inte det väldigt lågt?
« Senast ändrad: 14 mars 2006, 07:33:28 av s0laris »

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #39 skrivet: 14 mars 2006, 09:09:58 »
Efter alla undersökningar och feltester så verkar det nu som att det är en underdimensionering som det handlar om.

Vi undrar nu lite hur långt installatörens ansvar sträcker sig i detta fall?
Vi visste i stort sett ingenting om bergvärme och förlitade oss på deras expertis...

Kan tillägga att Brine ut/Brine in idag låg på -1/1 ºC... är inte det väldigt lågt?

Så länge du har plusgrader in så tycker jag inte att det är en katastrof.
Schablonen är att 1 ºC högre temp in betyder 3% i i lägre förbrukning.
Om din förbrukning är på 9000 kwh så betyder det ca 270 kwh.
(OM du har en grad lägre hela året.)

Så, sjunker inte tempen lägre så är hålet rätt i förhållande
till vad pumpen maximalt kan ta upp.

/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #40 skrivet: 14 mars 2006, 10:47:40 »
Jag har ungefär +/- 0 in från markslingan idag och jag kan inte påstå att det märks någon skillnad mot hur det var för ett par månader sedan när det var ett par tre plus in, så där ligger inget problem.
Hur var det med borrhålet är det bevisat hur mycket vartten det finns i det eller
Det är nog så att om det skulle vara ett STORT fel på hålet så skulle det bli många minus på ingående ... och sen stannar pumpen, blir ju samma fenomen som när min brinepump pajade ... då går kompressorn en liten stund men esom det inte kommer nåt somgår att suga värme ur så blir det ett larm.

I grova drag så tror jag du har tre felmöjligheter kvar

1. Fel kompressorstorlek monterad i "rätt" hölje ... osannolikt javisst men konstigare saker har hänt, så plocka av fronten och läst kompressorns beteckningar .

2. Att kompressorn skulle snurra men ge för låg effekt ... också osannolikt och svårmätt men lättast att kolla med varmvattenproduktion förmodligen, sen hur lång tid det tar att höja varmvattentempen tex 10 grader och mata sedan in värdena "här" ... jag kan INTE räkna ut om det är ok ... men andra kan !

3. Felbedömning av energibehovet ... låt nån "tredje part" komma hem och besktiga ... är det stora fel så känner ett proffs det direkt.
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #41 skrivet: 14 mars 2006, 11:02:03 »
Två frågor till!

Har någon "expert" från Thermia gjort någon bedömning ? ... begär isåfall att få den skriftligt .

"Gissningen " om fel i köldmedia .... var det bara en dålig gissning?

Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #42 skrivet: 14 mars 2006, 17:38:15 »
Hej,
det känns som om vi behöver gå tillbaka till ruta ett:

T ex byggår för huset.

Finns det kalkyler från leverantören ?
Vilken input ligger till grund  för dessa?
- Års förbrukning. ( hur är den framräknad?)
  hur värmdes huset förut?
  Var det olja? , hur mycket gick det Ã¥t?

vilken innetemp räknade ni på?
HÃ¥ller ni den innetempen?
Värmer ni samma ytor (lika mycket) som förut?

Vilka andra leverantörer räknade på installationen?
Har de samma grunddata i sina kalkyler?
Hur stor var den största pump som erbjöds av någon leverantör?
Den minsta?

Ursäkta om någon av informationen ovan är nämnd,
men jag hittade inte all info.

/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad s0laris

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #43 skrivet: 14 mars 2006, 17:48:06 »
Hur var det med borrhålet är det bevisat hur mycket vartten det finns i det eller

1. Fel kompressorstorlek monterad i "rätt" hölje ... osannolikt javisst men konstigare saker har hänt, så plocka av fronten och läst kompressorns beteckningar .

2. Att kompressorn skulle snurra men ge för låg effekt ... också osannolikt och svårmätt men lättast att kolla med varmvattenproduktion förmodligen, sen hur lång tid det tar att höja varmvattentempen tex 10 grader och mata sedan in värdena "här" ... jag kan INTE räkna ut om det är ok ... men andra kan !

3. Felbedömning av energibehovet ... låt nån "tredje part" komma hem och besktiga ... är det stora fel så känner ett proffs det direkt.


Lodning visade att vattennivån låg 7 m ner.

Kan säga att installatören har varit väldigt hjälpsam och hängiven till att fixa problemet.

1. Han har kollat att kompressorn var rätt, han sa att det hade hänt att fel kompressor suttit i.
2. Det har varit en kille här som varit i kontakt med Thermia och han har gjort en massa mätningar...
3. På 18 dagar hade tillskottet gått 1300kWh och vi skulle enligt kalkylen ha 970kWh per år... om det inte löser sig kommer vi att avväga 3:e part..

Väldigt tacksam för dina inlägg  :)

Utloggad s0laris

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #44 skrivet: 14 mars 2006, 17:51:40 »
Två frågor till!

Har någon "expert" från Thermia gjort någon bedömning ? ... begär isåfall att få den skriftligt .

"Gissningen " om fel i köldmedia .... var det bara en dålig gissning?


Killen som gjorde mätningar är inte från Thermia vad jag förstår (han var dock i kontakt med dem en hel del), men han har gjort en massa mätningar och han säger att det inte är något fel på värmepumpen. Jag är ändå tveksam då den på sista tiden även gått en hel del på Tillsats 2 (6kW), det har visserligen varit ganska kallt..

Samme kille tömde den på köldmedia och fyllde med nytt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 514
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!