Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Amatörer med bergvärmeproblem  (läst 33157 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad s0laris

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #75 skrivet: 16 mars 2006, 19:09:58 »

Bara så att jag förstår: de 5000kWh , är det en el vvb som gått vid sidan av oljebrännaren, och brännaren har bara hanterat värme produktion?
Eller skall jag läsa det som 22500 kWh värme samt 5500kWh VV?

/Erland


Det var oljepannan som värmde vattnet så det är det senare du skrev.. det kommer från kalkylen.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #76 skrivet: 17 mars 2006, 14:20:59 »
Undrar en sak.. vad vore bäst för oss?  Sc:,h

- Fixa fler radiatorer, kanske en fläktkonvektor (eller vad den nu heter)
eller..
- Djupare borrhål + en kraftigare VP

Detta är nog inte helt lätt att svara på, men det finns ju lite bakgrundsmaterial..


Om vi nu antar att pumpen fungerar som den ska göra (känner mig inte övertygad om det än) skulle jag vilja svara så här:

- Djupare borrhål behövs inte. Det blir dessutom kostsamt att fördjupa. Det är en sak att fortsätta att borra djupare när allt finns på plats. Det blir helt andra pengar när borriggen skall på plats igen, slangen tas upp osv. Även med större pump skulle jag inte göra något åt borrhålet utan bita i sura äpplet och ta den högre driftkostnaden såvida det inte går att gräva ner lite markslinga i trädgården. Det är billigaste sättet att komplettera borrhålet.

- Kraftigare värmepump, med tanke pÃ¥ uppgiven oljeförbrukning är det rätt storlek. Fast jag mÃ¥ste säga att den är lÃ¥g. Min svärmor bodde i ett lika stort 1,5 planshus frÃ¥n början av 1920-talet och där gick det Ã¥t över 4- 4,5 m3 per Ã¥r när huset värmdes med olja och 30 000 kWh/Ã¥r för värme och varmvatten med elpatrondrift. 

- Fläktkonvektor kommer att fungera men fläkten låter ju en del. Beroende på planlösning kanske det går att sätta in extra radiatorer i största rummet som jag antar ligger i bottenplanet. Värmen kommer att sprida sig uppåt så det blir varmare på övre planet också. Även i en fungerande anläggning behöver det inte vara någon kostnad på sikt med större radiatorer då pumpen kommer att arbeta vid lägre temperatur.

Men vänta till ni har fått rapporten om mätningarna. Det börjar ju bli varmare nu så det skall förhoppningsvis gå att hålla ut ett tag till.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad s0laris

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #77 skrivet: 24 mars 2006, 23:32:20 »
Tänkte bara att meddela att vi kommer att få 3 nya radiatorer installerade i vårt största rum på nedanvåningen.
Vår installatör har varit väldigt hjälpsam och jag måste verkligen ge beröm åt honom för hans ihärdighet!!

Vår dotter som är 17 månader har t.o.m. lärt sig säga hans namn och utan att avslöja för mycket så kallas iallafall installatören Affe och en rolig sak som hände häromdan var att jag frågade min dotter om vi skulle gå till köket och ta en kaffe, då hon genast rusar till dörren och ropar Affe, Affe....  ;D

Nu återstår bara att se om detta hjälper... men vi har en ganska stor förhoppning om att det ska göra det.

Utloggad s0laris

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #78 skrivet: 03 april 2007, 12:51:18 »
Jaha nu har det gått ett år sedan vi fick radiatorer installerade.
Vi har fått följande siffror på driften från och med 3:e April förra året:

VP: 4586h
T1: 669h
T2: 156h

Tänkte jag skulle räkna på det, men är lite osäker på antalet kW på varje del. Är det någon som vet?

Utloggad s0laris

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #79 skrivet: 03 april 2007, 13:35:50 »
Kanske ska tillägga att det är en Villa 75
och att vi hade problem i början och fick då 3 nya radiatorer intallerade...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #80 skrivet: 03 april 2007, 19:42:50 »
T1 = 3 kW Elpatron.
T2 = 6 kW Elpatron.

Kompressorns märkeffekt är 2,6 kW.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad s0laris

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #81 skrivet: 05 april 2007, 18:29:32 »
Så vår förbrukning blir alltså (4586*2,6)+(669*3)+(156*6)= 14866,6 kWh ?
Verkar detisåfall vara en rimlig förbrukning för oss, om det är någon som vet?


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #82 skrivet: 05 april 2007, 19:36:36 »
Offerten förespeglade 970 kWh tillsatsel ett normalÃ¥r men det har gÃ¥tt Ã¥t 2900 kWh tillsatsel ett mycket varmt Ã¥r. Tycker inte det verkar bra. Min pump har senast Ã¥ret haft lägsta elförbrukningen under de snart 5 Ã¥r jag har haft den. OcksÃ¥ lägsta behovet tillsatsel. 

Producerad värmemängd om pumpen ger 7,5 kW är över 37 000 kWh (4589x7,5 + 2900). Det motsvarar en oljeförbrukning på ca 4500 liter olja. I och för sig inte orimligt med tanke på husets storlek men det går inte ihop med tidigare förbrukning (som jag tyckte var låg).

Jag räknar med att min pump kommer att förbruka strax under 7000 kWh inkl. tillsatsel 1:a maj 2006 till  1:a maj 2007 (har separat elmätare till pumpen sÃ¥ värdet är säkert). Nästan 15000 kWh när oljeförbrukningen inte var sÃ¥ mycket större än min är inte rimligt.

Tillägg: Har ni möjlighet att med hjälp av elräkningarna beräkna hur mycket el pumpen bör ha förbrukat? Hushållselen bör inte variera så mycket år från år.
« Senast ändrad: 05 april 2007, 20:04:21 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #83 skrivet: 08 april 2007, 14:59:00 »
Kan inte släppa Solaris problem då jag inte alls kan få ihop kalkylen.

Förbrukningen av olja var 3000 L/Ã¥r. Med tanke pÃ¥ att det finns data frÃ¥n 2003 till 2006 finns det ingen anledning att tvivla pÃ¥ det. Vi antar attt det vara en superpanna där en stor del av varmhÃ¥llningsförlusterna kom huset till godo. Säg att 200 L/Ã¥r gick Ã¥t för det. Normalt brukar jag räkna med 400 -500 L. Brännarverkningsgrad 94 %, tror inte det gÃ¥r att komma över det i en normal installation. UtifrÃ¥n dessa utgÃ¥ngsvärden tillfördes huset i snitt under oljeÃ¥ren (3000-200) x 10 x 0,94 = 26000 kWh och det är alltsÃ¥ högt räknat. 24000 kWh är en rimligare siffra. 

Antag vidare att huset behövde 26000 kWh senaste Ã¥ret trots att det var ovanligt varmt. Baserat pÃ¥ egna värden kan jag bara säga att räknat maj-maj med prognos för resten av aprili Ã¥r ligger  senaste Ã¥rets värmeförbrukning pÃ¥ 92 % av snittet av de fyra föregÃ¥ende Ã¥ren och det är Stockholmstrakten i bägge fallen.

Leverantörens kalkyl förespeglade 940 kWh tillsatsel baserat pÃ¥ 3,5 m3/Ã¥r. En rimlig siffra för det senaste varma Ã¥ret kan vara 400 kWh. AlltsÃ¥ producerades 25 600 kWh plus värmeförlusterna frÃ¥n varmvattenberedaren av värmepumpen. Läcker beredaren lite mer än 100 W blir det 1000 kWh/Ã¥r.  Är effekten medeleffekten 7,5 kW krävs 3550 drifttimmar för att fÃ¥ till 26600 kWh. Verklig drifttid var 4586 timmar.

Sammanfattningsvis kan man säga att pumpen har gÃ¥tt 1000 timmar mer än den borde ha gjort. Förbrukningen av tillsatsel har varit  2900 kWh i stället för meera rimliga 500 kWh. Har kompressorn dragit 2,3 kW är det en överförbrukning i storleksordningen 5000 kWh. Värmepump plus tillsatsel borde blivit 8000 kWh för senaste Ã¥ret. Elräkningarna plus avläsning av elmätaren bör kunna ge en uppfattning om vad det egentligen blev.

Om det inte är så att har varit ett antal grader varmare inne sedan pumpen togs i drift är det nog dags för farbror Affe att mäta pumpens effekt.

Är det någon som har träffat på ett 20-talshus av den här storleken (125 + 40 m2, 1,5 plan) som har klarat dräglig temperatur inne på 3 m3/år olja?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #84 skrivet: 09 april 2007, 08:06:28 »
I mitt datablad så ger Thermia Villa mellan 7,1 och 6,8 kW. Medeluteffekt blir då max 7 kW.

Avgiven energi blir då (4586*7)+(669*3)+(156*6)=35045 kWh vilket är rimligt för det husets som nämns.

Sen funderar jag också på rimligheten i att ett 20-talshus på 165 m2 klarar sig på 3 kbm olja/år.

En fråga som jag inte sett i tråden är om oljebrännaren stängdes av sommartid så att sommarvarmvatten gjordes med elpatron?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #85 skrivet: 09 april 2007, 09:04:30 »
I mitt datablad så ger Thermia Villa mellan 7,1 och 6,8 kW. Medeluteffekt blir då max 7 kW.

Avgiven energi blir då (4586*7)+(669*3)+(156*6)=35045 kWh vilket är rimligt för det husets som nämns.

Sen funderar jag också på rimligheten i att ett 20-talshus på 165 m2 klarar sig på 3 kbm olja/år.

En fråga som jag inte sett i tråden är om oljebrännaren stängdes av sommartid så att sommarvarmvatten gjordes med elpatron?

Det stämmer, effekten är lägre än beteckningen antyder, jag tänkte inte på att kontrollera det. Håller med om att 35 000 kWh är betydligt rimligare för ett hus av den storleken än 26000 kWh.

Sommarvarmvatten, 3 månader, med el motsvarar högst 300 L olja så det kan inte vara förklaringen. Men som Solaris skriver får man klart intrycket av att varmvattnet värmdes med olja året om.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad s0laris

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #86 skrivet: 09 april 2007, 20:18:58 »
En fråga som jag inte sett i tråden är om oljebrännaren stängdes av sommartid så att sommarvarmvatten gjordes med elpatron?

Har inte tänkt på det innan men det stämmer nog att vi körde med elparon under sommarmånaderna..

Tillägg: Har ni möjlighet att med hjälp av elräkningarna beräkna hur mycket el pumpen bör ha förbrukat? Hushållselen bör inte variera så mycket år från år.

Ska kolla elförbrukningen har inte hunnit än bara... återkommer..
Vi hade totalt en förbrukning på ca 18900 kWh.

Tack för er hjälp  Thumbsup
« Senast ändrad: 09 april 2007, 20:22:47 av s0laris »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #87 skrivet: 10 april 2007, 09:30:00 »
Aha!  ^-^

18900 kWh/år innehåller då en hel del värme till huset. Normal hushållselförbrukning ligger mellan 5 och 10 MWh/år, så då tillkommer minst 10 MWh el till 3 kbm olja vilket blir ca 35 MWh/år i energibehov om oljepannans verkningsgrad är 85%. Summan stämmer ruskigt bra mot den tidigare beräkningen.
« Senast ändrad: 10 april 2007, 09:31:51 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jonkol

  • Jonas
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #88 skrivet: 10 april 2007, 09:52:27 »
Ett litet inlägg i diskutionen utan att ha lusläst samtliga inlägg.

Jag har oxÃ¥ ett 20 tals hus i stockholm. (jaja 1919, men det duger väl som jämförelse  ::)
Mycket större (200+100) och hade 4,5 kubik innan, så 3,5 kubik låter helt ok.

Jag hade liknande problem som dig tidigare (väldig hög värmekurva)

Det hela berodde på strypta element kom vi fram till. Jag trodde jag öppnat upp alla element, men efter en stund insåg jag att det inte var temostaterna på elementen som alla här på forumet pratade om, utan en liten ring innanför termostaterna.

Samtliga mina element var KRAFTIG strypta innanför termostatet. När jag öppnat upp alla dessa, så gick jag från kurva 48 till 40 eller ngt sådant (och nu när det är vamt ute, vekar jag kunna gå till 37...). Inte en tillskottstimme el på hela vintern, inte ens nätterna med -13 grader :-)

Vet inte om detta är något ni har behandlat i tråden redan...

/Jonas
Thermia Diplomat 12, ett borrhål på 252 meter.

Utloggad s0laris

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #89 skrivet: 10 april 2007, 15:23:27 »
Samtliga mina element var KRAFTIG strypta innanför termostatet. När jag öppnat upp alla dessa, så gick jag från kurva 48 till 40 eller ngt sådant (och nu när det är vamt ute, vekar jag kunna gå till 37...). Inte en tillskottstimme el på hela vintern, inte ens nätterna med -13 grader :-)

Vet inte om detta är något ni har behandlat i tråden redan...

Tack för ditt inlägg, alltid intressant med nya infallsvinklar. Vi fick de största termostaterna utbytta på nedanvåningen och vi har tidigare tänkt på det där med strypning. Vet inte exakt var du menar innanför termostaten, vi har en skruv som sitter i nedre delen av våra äldre termostater som man kan styra strypningen med, finns det flera ställen? Tycker att våra termostater i allmänhet varit varma, annars har det bara varit för att de låst sig lite efter sommaren.. men jag ska kolla upp det :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!