0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Svårigheten är att din gamla jordvärmepump ger typ 5 kW även när det är -20 C ute, men en 7 kW LVVP ger kanske 3,5 kW vid -20 C ute.Nu är det sällan -20 C ute så merkostnaden för eltillskott vid denna utetemp är inte så stor.Värre är kanske att du måste säkra upp till större huvudsäkringar och i Jönköping är skillnaden ca 1000 kr/år i fast avgift om man går upp en storlek i huvudsäkringar.Jag skulle dock föreslå en 9 kW inverter (de flesta LVVP:ar kan variera uteffekten) så kommer den inte behöva mer eltillskott än din gamla värmepump.
Jönköping har en dimensionerande vinterutetemperatur på -16 . En luftvattenvärmepump har lite lägre årsvärmefaktor än en jordvärmepump så den extra energibesparingen blir inte lika stor om man bara jämför "kW". Om man antar hushålls-el inkl övrigt är 7 MWh/år så blir uppvärmningen 10 MWh/år. Med en 5 kW jordvärmepump motsvarar det ca 26 MWh/år brutto. Med en bra luftvattenvärmepump kanske man kan få ner uppvärmningen till ca 8 MWh/år tror jag efter att ha räknat en del.
Varför ska ni byta till L/V?
Vi har idag 20A huvudsäkringar då vi nyligen säkrat upp pga. köp av elbil.Tolkar jag dig rätt - 7kW verkar för lite, och 13kW är overkill? Fattar bara inte hur jag kommer fram till det så att jag kan räkna utifrån mina egna förutsättningar själv?