Hej,
jag har en Nibe F1255 sedan augusti och det har funkat bra förutom att den vid det här laget ökända styrningen till värmebärar-CP'n styr upp CP'n på fullt, med kraftiga susningar i element som följd...
Lite bakgrund:
Nibe F1255-12
1-plan med källare. 102m² per våning. Byggt 1970-71.
1-kretssystem. 2 slingor på entréplan (3 resp. 4 element), 1-slinga i källaren (6 element).
Alla elementen är av paneltyp och har strypventiler (inte termostater) och är med ett undantag original i huset.
Vid installation så bad jag få strypningar på returen monterade för att kunna balansera temperaturen mellan våningarna. Dessa är strypta ganska mycket på entréplanets båda slingor (ca ett halvt varv från helt stängda) samtidigt som källarslingan är helt öppen, vilket har givit en jämn temperatur mellan våningarna. Något vi vill ha då vi använder källaren mycket.
Dock så vill CP'n gå på fullt och det susar i elementen. Men det susar olika mycket i elementen. Vissa låter knappt alls medan framför allt 2st låter förjävligt (typiskt nog i sovrum båda två).
Kommer ingen luft när jag försöker lufta dom.
Så, till frågorna;
Har jag fattat rätt att VP styr ut flödet baserat på
? Så att om jag stryper en slinga så blir returen kallare och CP'n gasar på för att få ut mer värme på slingan?
Och om jag öppnar strypningarna, så jag har fritt flöde på alla slingor, så borde CP'n lugna ner sig och susningarna minska? Följden borde tyvärr bli kallare källare än entréplan.
Kan man göra nåt åt ett enskilt element som susar? Vore ju bra om jag kan ha strypningarna inställda för bra balans mellan våningarna och istället åtgärda ett enskilt element.
För värmepump brukar man ju rekommendera att alla element är fullt öppna, men med enkretssystem så ska man väl justera radiatorena så de är mindre och mindre strypta i slingans strömningsriktning? Någon som kan sia om trolig effekt på att öppna alla strypningar på returerna och sedan istället strypa elementen mindre och mindre i fallande ordning? Kräver det högre värmekurva? Klart jag kan prova mig fram, men det är ju ganska tidskrävande och nu när utetemperaturen svänger som den gör så blir det svårt att få konsekvens i resultaten samtidigt som jag vet att det finns många erfarna och duktiga forummedlemmar!
All info om hur CP-styrningen funkar/kan balanseras, samt förslag på hur jag kan få bort susningarna samtidigt som jag behåller värmen i källaren, är välkommna!