Hej!
Har försökt söka men inte hittat svar på de frågor jag har.. så testar med en ny tråd

Jag har en NIBE F750 som sedan installationen för 5 år sedan varit kopplad till golvvärme på hela undervåningen av mitt hus. Har fungerat bra med hela systemet att VPen justerar golvvärme nivån efter utetemperatur. Himla smart lösning.
Nu har vi kopplat in radiatorer på övervåningen vilket medförde vissa förändringar och några problem som jag skulle vilja få hjälp att lösa.
Först det tekniska, ställde om VPen för att få en högre framledningstemp som radiatorerna vill ha. Sen i golvvärmeskåpet så installerades en ny cirkulationspump och en sorts termostat som justerar in så att golvvärmen får rätt temp och inte den höga temperatur som radiatorerna kräver.
Det känns okej och rätt för mig att det ska vara såhär!
Problem/tankeställare 1: Golvvärmen ska ha högt flöde men låg temp om jag förstått det rätt. Har därför ställt cirkulationspumpen som är en grundfos alpha 2 L på 3an och termostaten som matar med varmvatten på ungefär 5an vilket manualen skulle innebära ca 25c på golvvärmen. Tycker inte att jag får 25g där, enligt de tempmätare som sitter utanpå rören så är det ca 22.. helt okej att vrida upp lite till antar jag. Däremot så börjar ofta termostaten "yla" tror det händer när den märker att den måste sänka eller öka tillflödet av varmvatten. Hur ställer man in så att det sker försiktigare eller snabbare? Vad som nu är hjälpen för problemet? Är det den röda ratten på returern som justeras för det?
Sen så antar jag nu att min "smarta" funktion med att pannan justerar värmen för hela huset försvinner och jag istället får förlita mig på rumsgivarna och inställningarna där?
Problem/tankeställare 2: Jag har efter inkopplingen av radiatorerna ändrat på cirkulationspumpen i VPn till 2 då radiatorerna inte ska ha så högt flöde? För jag antar att eftersom jag har en cirkulationspump för golvvärmen så driver den i VPn bara (nästan) radiatorerna på övervåningen nu? Det verkar fungera men med viss ojämn värme på radiatorerna. Har 3st nya radiatorer och ett äldre. Det äldsta är sist i slingan men blir varmast. Alla radiatorer är luftade.
2st av de nya radiatorerna har börjat brumma, och det väldigt högt. Låter ungefär som det står en traktor på tomgång i anslutning till väggen.
Ljudet försvinner helt om jag vrider radiatorns termostat väldigt lite, samma på bägge påverkade radiatorerna.
Ljudet uppkommer även om termostaterna står på max och inte bara vid någon inställning i mitten.
Har även hänt att det smäller i radiatorerna som om det vore en fysisk smäll med hammare eller liknande.
Tar med stor tacksamhet emot all hjälp jag kan få
Tack
Robert