0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du får svårligen mer än dessa 60 grader i spisen sålänge tanken i botten är kallare och det tar många eldningstimmar innan tanken hinner bli det. 5 Kw strålar ut i köket och övriga radiatorer kräver kanske lika mycket.
Är det inte så att om laddomaten inte kommer upp i vad laddtermostaten vill släppa fram så svalnar spisen ner till rumstemprtatur om den inte eldas? Laddomaten har tidigare sett till att skiktningen i tanken gjort att det kan vara mer än 60 grader i toppen på tanken samtidigt som det kan vara rumstemperatur nere vid botten. Det är först när tanktemperaturen i botten på tanken blir varmare som tanken kan höja tilloppstemperaturen i toppen. http://www.termoventiler.com/sv/sa-funkar-det/kapitel-1 Om spisen har en toppeffekt på 10 Kw är detta med perfekt ved o vid optimala förutsättningar vilket inte är detsamma som vid nominell eldning och att isolera spisen får troligen bara som effekt att röken ut i skorstenen blir varmare. Den värme som strålar ut i köket är ju åxå värme. Däremot kan ev spiskåpor över spisen drastiskt minska värmespridningen till köket.
Nej,tycker du att det blir för varmt i köket och vill du få ut mer ur spisen under längre tid så ställ alla grytor o kastruller, med lock, du har ovanpå spisen och fyll dem med vatten. Då minskar du utstrålningen av värme till köket (de ca 5 Kw:en) just för tillfället och får tillbaka dessa från kastrullerna lite senare istället men den totala värmeeffekten blir ju inte större för det. Den effekt som går till tanken är densamma och ökar inte om du inte byter spis.HejJag är med på att kastruller med vatten kan magasinera värmen ett tag, tänkte i liknande banor men istället använda sten.Det sista är jag dock inte med på. Borde inte effekten till vattnet bli större om jag isolerar spisen så att den blir varmare? Förutsatt att inte rökgastempen höjs i samma utsträckning och allt åker ut i skorstenen. Eller är det det du menar händer?
HejTemperaturen läser jag av i tanken på vedspisen. Termometern på laddomaten för inkommande vatten från spisen brukar i regel visa 5-7 grader lägre än tempen i vedspisen.Termometern på laddomaten är nästan aldrig uppe i 60 då det kräver ca 70 grader i vedspisen vilket jag inte kommer upp i såvida jag inte eldar väldigt hårt med lite värmeuttag i huset.Min tanke är att om laddomaten hade väntat lite med att ladda till att jag faktiskt når 60 så skulle jag få en högre temp i toppen av tanken och bättre skiktning vilket bla skulle kräva mindre spetsel för varmvattnet. I övrigt spelar det kanske inte så stor roll om jag har 50 i toppen och 40 i botten (typiskt för när jag eldar) när jag sällan har en varmare framledningstemp än 40?