0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vill inte dränera nu och ha en leråker utanför huset, utan vill göra iordning huset först. Vinterprojekt, räknar med att det tar 600 timmar. Allt skall göras iordning och det kostar en del. Sedan vet jag inte hur jag vill ha trädgården och så ännu, tar nog 2-3 år innan man vet det. Man får se över några säsonger med årstider först, hur. Kör sen dränering och trädgård samtidigt någon vår och rullar ut gräsmatta och då kan ju anläggningen sitta kvar. Trivs jag inte med grannar och annat så säljer jag och då spelar det ingen större roll om det är dränerat eller ej. Kostnaden får man inte igen ändå.
Har det stått med dålig dränering hittills lär det klara sig 2-3 år till spar pengarna och lägg ut dom när du anser att det är läge att göra jobbet riktigt.
En firma har kikat på det och föreslagit ett system för 18.000 kr + moms. inkl. ROT. Systemet dränerar inte givetvis sa firman, men man slipper fukten i väggen. Och de lämnar garanti. 30 dagar netto och är det ingen förbättring så kan man reklamera...
https://www.villaagarna.se/radgivning-och-tips/produktgranskning/ovriga-artiklar/forskare-sagar-chalmers-rapport-om-elektroosmotisk-dranering/