Den blev inköpt 2005 och har fungerat suveränt bra hela tiden. Jag har den monterad på betongplint i marken (bara fin sand) en halvmeter från fasaden och "durrandet" fortplantar sig in i huset via rören som också vibrerar och som jag därför tidigare isolerat mjukt mesta möjliga. Utedelen står på jättemjuka gummikuddar f ö. Utomhus märks inget speciellt alls vad missljud beträffar, den surrar på sitt vanliga sätt som den gjort i alla år. Jag har också testat med att koppla isär elkabeln till propellern utan framgång. Ingenting märks inomhus heller av (o-)ljudet fram tills att temperaturen understiger nollstrecket ungefär. Då får pumpen jobba hårdare och då kommer det där durrandet som tydligen fortplantar sig med själva huset som "resonanslåda". Något som aldrig märkts av under de föregående fjorton åren. Ganska irriterande när man ska försöka somna på kvällen. Har möjligtvis någon annan stött på detta fenomenet? Tilltagande vibration i rören - kan det ha att göra med utsliten kompressor? (gummikuddarna under den är f ö hur mjuka som helst fortfarande och sitter fast som de ska). Inga rördelar slår emot höljet el dyl. Hur yttrar det sig förresten när den behöver fyllas på gas som jag läser att många får göra? Är det möjligen så att det uppstår ett kraftigare pulserande i rören vid "gasbrist"?
PS: vibrationerna kommer inte från innerdelen om någon undrar.