Hej,
Nu behöver jag er hjälp så att min familj kan få en varm och skön vinter
Jag har ägt en Mitsubishi FH35 i ca 4 år och är lite tveksamt nöjd
Jag bor i ett 120kvm tvåvåningsradhus byggt tidiga 70-tal i stenbetong. Alla sovrum befinner sig i övervåningen och det största rummet nedan är givetvis vardagsrummet med två stora fasta fönster samt en glasdörr mot trädgården (nyligen utbytta mot dyra lågenergi 3-glas).
Installatören insisterade på att pumpen skulle monteras i vardagsrummet på väggen bredvid dessa fönster, rakt ovanför soffgruppen. Sagt och gjort, där har den hängt alla dessa år.
Till problemet,
Det känns som om den blåser ut kall luft och vardagsrummet är kyligt. Jag har testat dess effekt genom att ställa in pumpen på 30 grader och fullblås och mätt. Mina mätresultat har varit positiva och pumpen verkar leverera den värmen. Men flyttar man sig någon meter ifrån så känns det som Antarktis. Idag är den inställd på 23 grader och max utblås. Och det är KALLT i hela huset. Jag är tvungen att sätta på mina direktverkande el-element i vardagsrummet och en vintertröja samt tjocka sockor. Utetemperaturen är ca 4-5 grader just nu.
Mina frågor:
1. Vad kan problemet vara och hur kan jag åtgärda det? Som ovan skrivet har jag även bytt ut alla fönster mot riktigt dyra 3glas lågenergi och även riktiga gardiner som skall hjälpa mot kallras etc.
2. Hur kan mina grannar ha det så varmt hemma när de kör med samma upplägg som mig, fast med lägre tempratur (21 grader) och utan elementen på?
3. Jag har inte servat pumpen ännu. Tänkte kolla med er experter om det är något som jag själv kan göra eller om jag skall byta i det sura äpplet och betala 2000kr för en sådan service? (min far gjorde en sådan service nyligen och han vart riktigt missnöjd då han menar att det är ett ingrepp som han själv hade kunnat göra).
För att betona en viktig detalj, jag är medveten om att en luft-luftpump är endast ett komplement till element. Mina grannar samt vänner kör med liknande pump och har tex en riktigt varmt vardagsrum med pumpen inställd på 21grader.