Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: CTC integration med Home Assistant  (läst 557 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tompa_

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Värmepump eller värmepumpar?
CTC integration med Home Assistant
« skrivet: 27 oktober 2019, 11:51:51 »
Har fått in några offerter på bervärmepumpar. Den installatör jag fått mest förtroende för vill sätta in en CTC inverterpump. Jag har ett smart hem som bygger på Home Assistant och jag har febrilt sökt på nätet efter integration med CTC. Är det någon här som lyckats? Det är såklart ingen deal breaker, men det skulle kännas tråkigt att inte få in värmen i mitt smarta hem. NIBE verkar det finnas bra stöd för, men dom har tydligen haft så mycket problem med NIBES inverterpump att den ej kan rekommenderas.

Utloggad MrMupp

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #1 skrivet: 02 november 2019, 17:06:45 »
Inte svar på din fråga om CTC, men jag installerade ny Viessmann-pump för ett par månader sen och har fått in den i HA. Inte perfekt och ganska begränsat vad jag får ut för data, men styr idag så varmvattenvärmning bara aktiveras den timme på dygnet med lägst elspotpris. Verkar finnas en del mer

Nibe finns det ju några som byggt egen modbusmodul till, andra tillverkare har jag sämre koll på. Tänkte bara säga att det är kul att fler ser fördelarna med hemautomation. :)

Utloggad Tompa_

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
« Svar #2 skrivet: 06 november 2019, 10:41:18 »
Min CTC är under montering just nu. Jag mailade CTC med lite frågor om hemautomation och om dom planerar ett API som NIBE gjort. Har inte fått svar på över en vecka, så jag antar mitt mail gick till papperskorgen. Tråkigt att man inte ens bemödar sig svara, även om ingen information kan ges.

@MrMupp Kul att du fått in din pump i home assistant! Jag ska undersöka möjligheterna med modbus framöver. Tyvärr har jag inte all tid i världen att grotta ner mig i detta, huset ska i stort sett helrenoveras :) Värme var en av dom första punkterna som behövde åtgärdas.

Utloggad DrGreenbaum

• Kan värmepumpar
  • Antal inlägg: 66
« Svar #3 skrivet: 06 november 2019, 23:00:11 »
Ctc har ju rätt bra stöd för modbus. Det är ju rätt pilligt att få igång modbus men när det väl funkar så är det väldigt stabilt.

Du behöver ju en bms gateway för att det ska fungera men sen är det ju bara att prova sig fram.

Peter Axelsson

• Gäst
Peter Axelsson
« Svar #4 skrivet: 25 november 2019, 19:05:53 »
Hej
Installerade en CTC EcoPart för några år sen. Den har ju ingen flashig skärm eller nåt, det är bara en värmepump utan vv-ber eller styrsystem.
Men den kan prata modbus. Köpte en konverter RTU-ModbusTCP och mappade upp de intressanta registren.
Styr den (= startar och stoppar) med en Siemens PLC som hämtar temperaturer från en RPi med 1w givare.

Utloggad munktell

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
« Svar #5 skrivet: 06 december 2019, 17:33:23 »
Har en EcoHeat408 sen ett år tillbaka. Köpte mig en BMS/Modbus för ett tag sedan och fick häromdagen till det med Modbus till OpenHAB. Men måste höra med CTC då jag inte tycker utlästa värden rimmar med verkligheten i vissa register. Misstänker att de inte orkat uppdatera registermappningen på den information man kan ladda ner från deras sida.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient

Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme