Efter drygt 13 år med en Sanyo har jag nyligen bytt till en Panasonic. Valde LZ mycket beroende på den låga höjden 25cm, då det är trångt på platsen ovanför ytterdörren. Pumpen sitter alltså i nedre hall, 9m kvadratmeter, och vetter mot dörröppningar (utan dörrar) till kök och v-rum och runt ett litet hörn till vänster till matrum. Till vänster om pumpen är trappan till övervåningen.
Skillnade mot gamla pumpen är enorm. Ställer jag in börvärdet på t.ex. 22 grader så håller den det, med några 10-delar hit och dit i HELA undervåningen inklusive hallen (där jag nog hade trott att temperaturen skulle överstiga börvärdet).
Vid utetemperatur 10-12 grader och när den når börvärdet övergår den till en slags start-stop drift i cykler med 10-20 min gångtid följt av alltid konstant 3 min stoptid. Spelar ingen roll vilket börvärde eller fläkthastighet jag väljer, mönstret är detsamma. Jag kan förstå att den stoppar när värmebehovet understiger effekten 850W den har vid min varvtal, men varför dessa cykler med alltid just 3 min stopptid?
I dag när det var 6 grader utetemperatur, börvärde 22 grader, fläkthastighet auto började pumpen med sina vanliga start-stop cykler vid börvärdet. Jag sänkte då börvärdet till 21 grader i tron att den skulle stanna. Men icke så, den började istället sakta gå mot nya börvärdet med sina start-stop cykler, men gångtid 5-10 min och samma 3 min stoptid och väldigt, väldigt låg, nästa ingen fläkthastighet.
Kan det tänkas att pumpen trots allt arbetar ”works as designed”, dvs den vill ogärna stå still och när den går med minimivarvtal så gör den sina 3 min stop för att underhålla smörjningen (rinner tillbaka olja?)? Eller är pumpen defekt?