0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Om det är typ blåbetong som är problemet så finns det flera åtgärder.Radontapet - där finns delade meningar om effekten, jag gissar att man måste vara noga när man tapetserar och att det funkar bäst på ytterväggar. Tapeterna hindrar ju inte radonet att bildas, så nånstans måste det ta vägen, på en yttervägg gissar jag att man kan få radonet att ta sig ut med en bra radontapet på insidan.Mekanisk frånluft innebär att man helt enkelt med en eller flera frånluftsfläktar ständigt ventilerar huset, dessa kan man ha i badrum och tvättstuga, eller kan man ha en central fläkt på ventilationsröret på taket.Om huset är från 1971 så har det säkert en gemensam skorsten för all ventilation, på den tiden fanns säkert en eldningspanna som höll skorsten varm, denna värme nyttjades för självdrag. Om nu huset inte värms med en eldningspannan blir skorsten kall och självdraget blir betydligt sämre, då behövs en eller flera fläktar.I mitt hus från 1970 har jag 3 fläktar, 2 i badrum och en i tvättstuga som går på lågvarv hela tiden, dessa är fuktstyrda och varvar upp när nån duschar.Man behöver oftast även fixa lite bättre tilluft, typ spaltventiler i fönster, i mina gamla så tog jag helt enkelt bort en fönsterlist nertill där jag vill ha in luften.FTX är från/tilluftsvärmeväxlare, dyrt som satan att installera, men effektivast om man har stora radonproblem.Min bedömning är att dina problem inte är så pass stora att endast detta motiverar installation av ett FTX-system.Man drar då rör för tilluften via vind och är det flera våningsplan så måste man även dra ett rör genom övre planet till undre till sovrum/vardagsrum.Frånluften tas från badrum/tvättstuga/kök, antingen via befintlig ventilation om det går, annars måste nya rör till för detta med.En värmeväxlare placeras centralt (oftast på vinden) och den värmer upp tilluften med energin i frånluften, det finns oftast en extra tilluftsvärmare som går på el som komplement då det är som kallast ute.Verkningsgraden ligger runt 80-90 %.
Tapeterna hindrar ju inte radonet att bildas, så nånstans måste det ta vägen, på en yttervägg gissar jag att man kan få radonet att ta sig ut med en bra radontapet på insidan.
Gör som Roland och plaska på ett par svängar plastfärg istället, det har jag visserligen gjort i min blåbetong-kåk men radonet försvann inte ändå.