Vi planlegger å bytte varmepumpe til 1255, og anskaffe akumulatortank. Vi bytter fra defekt IVT 2001-model som nesten alltid er gått på tilskudd og fra ekstern dobbeltmantla VV-bereder.
Mitt spørsmål er hvilke akumulatortank man bør kjøpe, hvis man skal forberede for eventuelle framtidige installasjoner av solfanger og vedovn.
Anlegget varmer 250kvm gulv og tappevann til villa med 2 utleienheter. For tiden bor det ca 6 voksne og ett barn i huset.
Det er en sørøstelig takflate på ca 25 kvm hvor jeg ser for meg at man kan vurdere kombinerte solfangere og solceller, hvis man en gang skal bytte tak, eller man kan gjøre det snarlig, før offentlige støtteordninger forsvinner. Man kan også vurdere andre takflater.
Rørleggeren foreslår Nibe 1255 og en akumuleringsrtank:
-Altoc akumuleringstank AKH 200R, 200L dersom vi ikke ønsker solspiral.
-eller Nibe akumuleringstank AHPS 300 med solspiral for 8873 NOK ekstra
Vil AHPS 300 være tilstrekkelig til denne bruken? Jeg prøvde å regne på det, og jeg trur man har svært lite å tjene på solfanger til en liten tank på 250 liter. Kan tanken brukes til både solfanger og vedovn? Er det bedre å bruke den gamle dobbeltmantla berederen på en eller annen måte, i stedet for å kjøpe ny akumuleringstank?
Er det bedre å kjøpe en større akumulatortank, og bør man da velge en varmepumpe uten inverter?
Og hvor kraftig varmepumpe bør man kjøpe?
Jeg trur brønnen er ca 167 meter djup. Er det tilstrekkelig, eller bør man ha tilskudd av ekstra varmekilde? Kan man sette solfanger til å varme brønnen om sommeren?
Det er 2 innganger til teknisk rom. Den ene døra er 70 cm bred. Den andre er over 100cm, men der må man ned en liten trapp. Evnt kan man sette tank i garasjen, som er i rom ved siden av.