Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Uplink avrundar ute- och innetemperaturen till närmaste halva grad  (läst 909 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

baljo

  • Gäst
Sen några dagar tillbaka har Nibe Uplink börjat avrunda både ute- och innetemperaturen till närmaste halva grad, både i historiken och i temperaturen på Översikt-sidan. T.ex. visas 1.5, 2.0, 2.5... 21.5, 22.0, 22.5 etc. Detta fastän temperaturen enligt Serviceinfo i Nibe Uplink och från pumpens dito visar t.ex. 1.3, 21.7 etc.
Min pump (F1255-6 R EM) installerades förra veckan 1.10 och i början visade Uplink oavrundade temperaturer.

NÃ¥n annan som upplevt samma fenomen?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Exporterar jag datat så avrundas inget.
I diagrammet ser det ut som att den avrundar till närmast 0,5 men jag inser nog inte problemet?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad baljo

  • Nybörjaramatör
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Korsholm, Finland
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255-6, golvvärme
Tack för svaret! Det bekräftar vad jag själv upplever.
Detta är inget problem (nåja, ev. ett ilands-problem), men eftersom det verkar som om temperaturerna börjat avrundas den senaste veckan, ville jag få bekräftat att det inte är bara jag som upplever fenomenet.
Om du kollar din exporterade historik, så ser du att temperaturerna där ändrar med 0,5 graders mellanrum: 4,4; 4,9; 5,4 etc. Verkar som om Uplink eller kanske APIn bakom gör dessa avrundningar, när jag prövade logga till ett USB-minne så var datan med 0,1 grads noggrannhet så källdatan verkar vara noggrannare.
Det enda som egentligen stör (bara lite dock), är att innetemperaturen på översiktsidan också går i 0,5 graders intervall, t.ex. 21,7; 22,2; 22,7 och då är det svårare att justera temperaturen till den "rätta", speciellt eftersom vi har golvvärme i betongfundament och det tar närmare ett dygn innan man ser resultatet av nån justering. Jag har förstås andra digitaltermometrar att använda, men skulle varit enklare om Nibes temperaruter varit noggrannare både i historiken och på översiktssidan. PS Prenumererar på båda Premium-alternativen.

Överlag är jag dock jättenöjd med att vi bytte från oljeuppvärmning till bergsvärme. Och att det gick endast 7 dagar från beställning tills dess att gamla systemet rivits bort och hålet borrats, pumpen installerats etc., var överraskande.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!