0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Jag har köpt en enplansvilla på 155kvm som är byggt 2004 med inflyttning i Januari.Uppvärmningen sker idag med hjälp av golvvärme och en frånlufts-pump (IVT490) som är sedan huset byggdes.I dag bor det två vuxna, och de har en total förbrukning på ca 24000kWh, vilket för mig låter helt galet högt, då jag själv och min familj (2 vuxna + 2 tonårsbarn) bor i en tvåplansvilla byggd 1975 på 165kvm, med en total förbrukning på ca 12000kWh.Jag är förvisso lite av en energi-nörd, och har optimerat allt vartefter, men jag har lite svårt att förstå hur man lyckas ha så hög förbrukning på ett nyare hus.Jag har läst på en hel del och inser att IVT490 inte är den bästa maskinen man kan ha, och att det i teorin kanske till och med är så att kompressorn har gett sig och att den då endast kör med elpatronen.Okej, nog om background-story.Äntligt till mina funderingar:Jag gillar generellt luftvärme-pumpar och har inga problem med nackdelarna som följer, och överväger därför starkt att låta montera en luft-luft som då stöttar upp och avlastar IVT:n.Min tanke är då IVT:n mer eller mindre ska ägna sig åt att tillverka varmvatten och att endast hålla golven "inte iskalla", men att då den huvudsakliga uppvärmingen ska skötas av luft-värmepumpen.Hade då tänkt att montera den ovanför ytterdörren så att den sprider värmen bäst, samt att montera ytterdelen på ena väggen med dräneringen kopplad till stupröret/dagvattenavloppet.Min förhoppning är att kunna sänka elförbrukningen för uppvärmningen radiaklt, kanske halvera den.Är detta en bra eller dålig ide?Tänker jag rätt eller fel?Tacksam för input.
Nog testar ni väl värmepumpen efter installation så allt fungerar som det ska ?Kanske missförstod din formulering .