0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Eldar med braskamin och funderar på att köpa en innerdel till lvpumpför att på ett tyst och snyggt sätt få bättre spridning på värmen.Är det någon som gjort något liknande eller har något tips att ge?Mvh
En kollega på mitt förra jobb monterade upp en innerdel från en luft/luft värmepump och kopplade den till sitt vattenburna värmesystem (med markvärmepump). Han fick upp COP märkbart och kunde köra med lägre framledningstemp. Han fick tipset av en rörmokare, hans syster hade en havererad värmepump som han tog över.Innerdelar är verkligen användbara saker !
Citat från: Gano skrivet 23 februari 2006, 21:43:02En kollega på mitt förra jobb monterade upp en innerdel från en luft/luft värmepump och kopplade den till sitt vattenburna värmesystem (med markvärmepump). Han fick upp COP märkbart och kunde köra med lägre framledningstemp. Han fick tipset av en rörmokare, hans syster hade en havererad värmepump som han tog över.Innerdelar är verkligen användbara saker ! Hur funkar det att köra radiatorvatten i en sån? Är det inte små dimensioner i dem? Mycket tryckfall?
Har nu satt upp en av innerdelarna som Dragan hade liggande i trapphuset och det funkar precis som jag tänkt. Har slagit av element i köket för att testa och tempen ligger på ca 20 ºC så det är helt ok. Det jag skulle vilja göra är att sätta den andra delen ovanför kaminen eller i vardagsrummet för att verkligen få runt värmen. Dock vet jag att damen hemma inte alls är intresserad av ett sådant arrangemang men operation övertalning börjar väl snart Annars tackar och bockar jag till Dragan för grejerna och hjälpen! ThumbsupMvh