0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Att värmekurvan är hög vid - 35 betyder inte så mycket egentligen om inte huset står i Norrlands inland. På äldre rego-versioner kunde man inte ställa in DUT, så bor man i Skåne man får ställa in värdet vid - 35 så att det blir ett bra värde vid 10-15 minusgrader.
Håller inte med där, det går ju att följa kurvan och se att den ligger på ca 60 grader vid -20. Erfarenhetsmässigt (från Norrlands inland) så är det en hög kurva. Tillsammans med värmepump och speciellt en luft/vatten värmepump, så får man extremt dåliga förutsättningar för att spara energi. Finns egentligen två val, kasta ut luft/vattenpumpen och ersätta med nåt annat och helst då en modell av bergvärmepump som klarar mycket höga temperaturer ut.
Håller inte med där, det går ju att följa kurvan och se att den ligger på ca 60 grader vid -20.
Vad är det för typ av radiatorer? Radiatorerna i gamla hus brukar fungera bra ihop med värmepumpar. Däremot kan det vara problem med snedfördelning av flödet mellan radiatorerna.
Ställer man ner V-värdet till något mer rimligt så blir det inte så illa.
Hej,Jag är ny inflyttad i ett stort hus (200kvm) från 1910. Huset har en luftvatten värmepump IVT Optima 1100, men ändå är förbrukningen på 39 000 kWh. Vad kan vara fel? Jag tar gärna emot alla tips och trixBackgrundsfakta:Enligt energideklarationen var förbrukningen 2018; 39 060 kWhEON (mitt nätbolag) har uppskattat att jag ska förbruka; 31307 kWhHuset är på strax under 200 kvm, och byggt 1910. Huset är överlag ganska dåligt isolerat.Luft/vatten värmepumpen: IVT Optima 1100IVT ElpatronVärmekurvan är 27,5/80 (se bild). Bör jag ändra värmekurvan?Är det några andra inställningar som rekommenderas?Tar tacksamt mot all hjälpMvh4fun