0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har någon kunnig räknat ut att en 12 kW on/off är lagom ska du nog gå upp på en större inverter för att inte plåga den på hög effekt ofta. Så frågan är hur man räknat? Finns det någon notering om att det går åt 12 kW vid t.ex. -25 grader? Då kan en 12 kW inverter vara lagom, men står det att 12 kW räcker till -10 grader så ska man nog kolla på kraftigare grejer. // Magnus
Hej!Tack för svaret!Jag blir lite konfunderad över CTC's beräkningar.Enligt uppgifter om mitt hus, årsförbrukning, kvadratmeter och läge samt längd på slingor så räcker en Echoheat 412 (12 kwh) men om jag ska ha varvtalsstyrd så måste jag upp på Gsi 16. Dvs då ska det till en 16 kwh pump så då tolkar jag det som att den gamla on/off tekniken ger bättre effekt?Detta snurrar till det lite, önskar gärna ny teknik men då behöver jag gräva ner mer slingor, räcker inte med mina 600 meter och det är inte aktuellt.
Om CTC's dimensioneringsprogram anger att en Ecoheat 412 är lämplig så betyder säkert det att faktiskt effektbehov vid DVUT är ca 14-15 kW eller drygt det tror jag. DVUT är den dimensionerande vinterutetemperaturen, ungefär det som är allra kallaste dygnet på året sett över en 30-årsperiod. Eftersom de allra kallaste dygnen är så få till antalet spelar det liten roll om det då behövs runt 2-3 kW el-tillsats. Har man rörligt el-avtal kommer nog el-priset att skjuta i höjden under kalla vindstilla vinterdagar så lite kan det märkas. Väljer man en varvtalsstyrd modell försöker man däremot få 100% effekttäckning, därav GSI-16.