Jag kom till en brytpunkt där jag antingen skulle slänga ut Varmitek:en och skaffa något annat eller satsa på att fixa problemen med min Varmitek (ES3:ans manöverpanel och programvaran för styrning).
Efter en del funderande och diskussioner med folk som jag uppfattar som mycket kunniga kom jag fram till att förutom avsaknad av frekvensstyrning/varvtalsstyrning av kompressorerna är Varmitek:s konstruktion sund så jag har bestämt mig för att satsa på en "uppryckning" av Varmitek:en. En bidragande orsak är att de styrprogram jag tittat på från andra tillverkare känns som leksaker som mest tillkommit för att dom skall kunna skriva i annonserna att pumparna är styrbara - gärna via en egen molntjänst...
Den nya kontrollpanelen är nu klar (se annat inlägg) så nu återstår att lösa kommunikationen mellan värmepumpen/ES3:an och datorn. Jag har fått hjälp av en kollega i Norge (OleI här på forumet) att börja förstå kommunikationen så jag hoppas kunna skriva ett vettigt program med modern funktionalitet för att styra värmepumpen på ett bättre sätt. Just nu är inget klart men jag vet att programmet kommer att vara baserat på ett webb-gränssnitt och det kommer att vara möjligt att kommunicera med det via ett API. Tidplan oklar