Tack för svar.
Jag antar att bägge husen är rätt okej isolerade, flygeln är iaf inte sämre då den rustades i sin helhet (utom tilläggsisolering) ca -07.
Stora huset har nog 18 element av väldigt växlande storlek, mestadels enrörssystem.
För ett år sedan bytte jag ett element i köket till ett större trippel, samt såg till att alla ventiler verkligen var öppna, då gick pumpen bättre än första vintern.
Ett stort rum + garderob har tvårörssystem, där går det att få rejält varmt......och håller man uppe värmen där så går pumpen bättre.
Problemet har bägge rörmokarna sagt är att systemet är för litet för en 16kW pump, för lite vatten och för lite elementyta.
Förhoppningen är ju att flygelsystemet kommer att förbättra läget för pumpen.WN
I flygeln bor ett yngre par som har varmhyra och gillar värme, det finns två eldstäder men den ena som bor där är jätteallergisk mot damm och speciellt sågspån. De har bara eldat vid ett strömavbrott och då dammfri ved köpt på mack trots fri tillgång.
Vi som bor i det stora huset har fyra eldstäder och tänder gärna en brasa.
I nuläget har vi bara utegivare till pumpen,
"-Vi provar så, ofta funkar det bra med bara utegivare."
.....sa installatören.
Jag tyckte det verkade konstigt, men har inget direkt att klaga på. Tänder man en brasa så vill man ju trycka upp värmen just då, en innegivare hade väl dragit ner elementvärmen i hela huset.
Men det var en intressant input att montera innegivaren i flygeln och strypa elementen i stora huset.
Vad har en arbetstank för "effekt", är det för att få upp totala vattenvolymen....pumpen jobbar bättre?
Från början försökte jag få med en acc-tank som man kunde värma med vattenmantlad vedspis, kamin eller solfångare.
En offert hade räknat med detta och blev 60-70' dyrare.
Han som gjorde installationen ville öht inte blanda in vattenburen vedvärme och tyckte solfångare var "ute", bättre att få upp solceller (vilket vi fick för en månad sedan).
Kan nån admin flytta tråden till rätt avdelning?

Edit: 12,5 * 5,5 är flygeln utvändigt, så säg 12*5 = 60 m2