Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?  (läst 10230 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #15 skrivet: 17 september 2019, 07:38:59 »
Nu handlar jag visserligen majoriteten av det jag villhöver online :) Men just värmepumpar är inte mitt starka kort, så säkert att allt blir mer rätt och riktigt om jag kontaktar lokal firma, tips på proffsiga firmor i Örebrotrakten mottages gärna.

Jag har anlitat tre olika vp installatörer i Örebro län. Två av dem kan jag rekommendera.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Pekktur

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #16 skrivet: 17 september 2019, 09:04:42 »
Jag har anlitat tre olika vp installatörer i Örebro län. Två av dem kan jag rekommendera.

Vill du dela med dig av vilka du kan rekommendera?  Har precis kontaktat en firma som är ÅF för Daikin, och så såg jag att det fanns en firma i Karlskoga som bl.a. har Mitsubishi som jag tänkte kontakta.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #17 skrivet: 17 september 2019, 12:56:36 »
Gomiddag, med så hög förbrukning trots en befintlig luft/luft så är det nog bra att leta pump med hög uteffekt vid -15 tar man tex en Panasonic hz25uke och monterar två stycken så ger dom nästan 1200w mer än Mitsus ln35 vid -15. Värt att ha med i beräkningen.

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 609
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #18 skrivet: 19 september 2019, 07:16:11 »
Med placeringen i vardagsrummet skulle jag tittat på ”stora” innerdelar.

Typ Daikin xe40 eller Fuji/fujitsu Lz12. Stora innerdelar som kan sprida mycket luft tyst.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #19 skrivet: 19 september 2019, 09:40:04 »
LZ är fin till detta

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #20 skrivet: 20 september 2019, 00:21:41 »
Med placeringen i vardagsrummet skulle jag tittat på ”stora” innerdelar.

Typ Daikin xe40 eller Fuji/fujitsu Lz12. Stora innerdelar som kan sprida mycket luft tyst.
Har ej hittat något som slår XRH40.
COP 2 vid -25 och 4 kW effekt är grymt.

Siffror som man kunde finna på toppmaskiner vid -15 för ett par år sedan.

Mvh
D

Utloggad Pekktur

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #21 skrivet: 27 september 2019, 15:57:39 »
På måndag kommer det en gubbe hem och tittar på förutsättningarna. Han föreslog direkt Daikin Caldo XRH 40, och tyckte att jag skulle flytta befintlig pump till vardagsrummet och montera den nya där den gamla nu sitter.

Tänkt lite på det och är inte helt mot idéen, men ska höra vad han säger på måndag. Cirka 28k med ROT, då ingår ny pump, installation och flytt av den gamla pumpen.

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 609
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #22 skrivet: 27 september 2019, 16:47:03 »
Hummm  Sc:,h

Funderar,,,, varför flytta den gamla den sitter ju ändå lite inlåst i ändan av huset som man vill ha svalast med sovrummen. Det är ju i vardagsrummet/kök och bort mot hallen du vill ha varmast och tystast. Eller tänker jag fel.

Hur gammal är befintlig maskin? Kanske inte lönsamt att röra alls?


Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #23 skrivet: 27 september 2019, 17:03:08 »
Rätt kraftig maskin placerad på övervåningen blåsandes mot sovrum så gillar ni inte riktigt varmt i sovrummen så får ni nog stänga dörrarna  tummenupp
Kyla rakt in i sovrum sommartid så det är positivt men känns lite tokigt

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Pekktur

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #24 skrivet: 27 september 2019, 17:07:08 »
Nej, så tänkte jag först och det kanske är riktigt att låta den nya sitta i v.rummet, dumt att betala för en flytt av pump som skulle kunna rasa när som helst. Osäker på exakt ålder, men hade servicegubbe som felsökte den häromsistens och han trodde att innedelen var ca. 10 år och kompressorn något yngre då den var utbytt. Om den nya är hyffsat effektiv kanske den gamla inte kommer köras så mycket, för nu när den körs så hör vi den från sovrummen när vi ska sova, för den är inte särskilt tyst.

Nej faen, ska nog ha nya pumpen i vardagsrummet, och låta den gamla vara kvar.


Hummm  Sc:,h

Funderar,,,, varför flytta den gamla den sitter ju ändå lite inlåst i ändan av huset som man vill ha svalast med sovrummen. Det är ju i vardagsrummet/kök och bort mot hallen du vill ha varmast och tystast. Eller tänker jag fel.

Hur gammal är befintlig maskin? Kanske inte lönsamt att röra alls?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #25 skrivet: 27 september 2019, 17:18:23 »
Ser ut att vara rätt många tusenlappar inprisade i den där flytten  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Pekktur

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #26 skrivet: 27 september 2019, 21:40:55 »
Ser ut att vara rätt många tusenlappar inprisade i den där flytten  ;)

Nya pumpen och installation skulle kosta 25k, 3k för flytten. Är 25 överpris? Jag har svårt att avgöra då jag inte hittar pris på XRH-40n nånstans. Har inte avtalat nåt lull-lull utan har hittils bara pratat själva pumpen och installation.

Har försökt få kontakt med en mitsubishi-krämare men de har inte återkommit till mig

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #27 skrivet: 27 september 2019, 22:07:32 »
3000:- för flytt var rätt normalt i samband med att den ändå skulle ner för att ge plats för den nya.

Om 25000: efter rotavdrag ( ca 27500 utan rot ) är bra eller dåligt pris beror lite på hur krånglig installationen är men borde inte vara så stökigt då din gamla satt där, anser du att den är värd 25000:- så är det inget ”överpris” .

Finns lite uppgifter i andra trådar om vad andra betalt för den med en ”standardinstallation” som du kan jämföra med som ett diplomatiskt svar  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Pekktur

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #28 skrivet: 28 november 2019, 21:55:37 »
Fortsätter tråden då mina förutsättningar står längre upp:

Nu har jag haft Daikinen ett tag, och den har verkligen levt upp till förväntningarna hittils, så har jag börjat fundera på en pump nere på sutterängplanet. Då tänkte jag att den skulle sitta bredvid kaminen i gillestugan. Har fått offert på Toshiba Dsk 9 Ras 35 men tycker att det blev dyrare än jag tänkt. Bara pump och installation skulle gå på 23500 inkl ROT. Detta utan nån eldragning och dropptråg som jag också fick offererat. Totalpriset blev precis samma som Daikinen, men prisjämförelse är ju svårt då jag inte fick nåt pris på pumpen i den offerten heller.

Har dålig koll på priser generellt, men jag vet ju vad onlinebutikerna har för priser på pumpen vilket ger mig en fingervisning ungefärlig installationskostnad. Bett dom speca vad som är pump och vad som är installationspriset, får se om dom återkommer.

Tips på någon mer pump värd att titta på? Ska jag köra en likadan som på övre planet? Prismässigt ingen skillnad, har också kontaktat en firma som installerar panasonic-pumpar, kan det vara ett alternativ? Dom har såvitt jag förstått inget kaminläge, kanske är dumt?

Kom gärna.med synpunkter


Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #29 skrivet: 28 november 2019, 22:19:13 »
Om du verkligen behöver kaminläge beror väl egentligen på hur mycket du eldar.
Daiseikai 9 modell 25 känns nästan annars om ett alternativ i en gillestuga, självklart beroende på yta , isolering och vart i landet det är
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!